23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fra afskedigelser til rekordstor ordrebog

Kurven knækkede efter sommerferien, og nu har Wila rygende travlt

Ilhami Alicis første 12 måneder som Wila-direktør har været begivenhedsrige. Og med covid 19-situtationen in mente burde han nu arbejde på at få fabrikshallerne i Silkeborg fyldt med opgaver, men manglende aktivitet er slet ikke et problem i øjeblikket.

Første halvår af 2020 haltede rustfrispecialisten med cirka 80 medarbejdere bagefter aktivitetsmæssigt, og mens virksomheden er midt i et aktivitetsmæssigt lavvande, rammer corona.

Covid-19 har dog ikke haft konsekvenser, og 2. halvår har tværtimod buldret derudaf.

- Vi har nærmest haft en omvendt corona, når vi kigger på 2020. Da jeg startede 1. november sidste år, kiggede vi ind i en ordrebeholdning, der ikke er særlig god. Derfor måtte vi starte året med at afskedige 12,5 procent af vores medarbejdere, fortæller han.

Siden sommer har der været tryk på alle kedlerne.

- Fra juli og indtil nu har vi haft den største ordrebeholdning i virksomhedens 22-årige historie, uddyber han.

Indeks 140

Direktøren fortæller, at der kan være mange forskellige årsager til den ketchup-effekt, som Wila har oplevet. Årsagerne kan blandt andet være insourcing, nearsourcing, eller fordi kunderne gerne vil have til lager.

- Jeg ved ikke, hvad der har skabt overefterspørgslen, men jeg ved, at i oktober og november kørte vi på indeks 140 rent kapacitetsmæssigt, siger Ilhami Alici.

Der er dog en konkret ting, som han med sikkerhed ved, har haft en effekt. For i slutningen af 2019 var den nytiltrådte direktør i tæt dialog med kundebasen.

Fokus på leveringer

De største kunder fortalte, at det var Wila, som de allerhelst ville handle med, fortæller han. Og i dialogen diskuterede de ikke pris eller kvalitet, men at midtjyderne på daværende tidspunkt havde en leveringssikkerhed på 74 procent.

Derfor besluttede ledelsen, at der skulle gøres noget ved leveringssikkerheden.

- Vi indkaldte til et møde med den ambition om at nå 95 procent, uddyber han.

Ambitionen betød, at Wila organiserede sig på en ny måde. Allerede i december endte man på 96 procent i leveringssikkerhed, og i 2020 har sikkerheden ligget på over 98 procent.

- Vi besluttede, at hvis det kræver det, som arbejder vi i weekender og om natten for, at det ikke skal gå ud over kunden, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078