23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danske svejserobotter til historisk værft

Fynske Inrotech har landet en ordre hos det britiske værft Harland & Wolff, hvis rødder går helt tilbage til midten af 1800-tallet.

Værftet har hjemme i Belfast og er nok bedst kendt som værftet, der byggede Titanic.

Nu er det hæderkronede værft altså på vej ind i robotalderen med en leverance fra Fyn.

- Vi har et produkt, der hedder Inrotech MicroTwin, som er en gantry med to robotter, som svejser – deraf twin-navnet. Vi er kendt ved, at vi først scanner objekterne, derefter er der sensorer, som finder start og slutpunkt for hver svejsestreng og så går vi i gang med at svejse. Der skal ikke input af hverken CAD-tegninger, programmering eller noget som helst. Det er det, Harland & Wollf er faldet for. De har således ikke behov for backend engineers, og de har ikke behov for at overføre CAD-tegninger, forklarer Sales Manager Dan Kim Nielsen.

- Robotten skal bruges til svejsning af mikropaneler til skibsbygning. Det kan være paneler op til 15 meter i længden og er i reglen 2-3 meter i bredden, som man samler senere i skibsbygningen. Kunden har købt ekstra skinner, så de i alt kan operere på 32 meter. Så kan de svejse i to zoner – det vil sige svejse i en zone og forberede i en anden og vice verca. Det vil sige, at den kan køre nonstop, fortsætter Dan Kim Nielsen.

Harland & Wolff er i dag ejet af den britiske koncern InfraStrata, der overtog det økonomisk trængte værft sidste år.

- Nu er de inde i en rivende udvikling og de skal til at omstille sig til rigtig skibsbygning igen. De har i nogle år primært lavet supply til offshore-sektoren. Men vi kender alle sammen, hvordan oliepriserne er gået, fortæller Dan Kim Nielsen.

Går alt efter planen, er Inrotechs robot i drift på værftet i Belfast i begyndelsen af 2021.

- Vi skal helst have alle hoveddele ind i UK inden 31/12, da vi ikke aner noget om effekten af Brexit, siger Dan Kim Nielsen.

Han kan i øvrigt berette om en noget anderledes salgsproces end vanligt som følge af coronapandemien.

- Normalt kommer kunden til os og ser nogle demoer, vi kommer ud til dem og skal besigtige deres produktion og så videre. Det har slet ikke været tilfældet i den sag her. Alt er kørt som onlinemøder. Vi har bragt dem online ned i vores workshop for at se nogle ting, og så har vi en rigtig god kunde, et værft i Rumænien, og der kunne vi tage dem online ned og se en MicroTwin ude i produktionen. For vi har kameraer til online support på alle vores robotter, forklarer Dan Kim Nielsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125