23948sdkhjf

Opkøb er rambukken til større dansk markedsandel

Den japanske robot Yaskawa skal have en mere fremtrædende rolle i Danmark. Det er ambitionen fra Yaskawa, der netop har købt Robotcenter Danmark.

- Vi er i top tre i dag i Danmark, men vores klare ambition er at få førstepladsen, siger administrerende direktør Jesper Gandrup, Yaskawa.

Han kalder Yaskawas danske tilværelse indtil nu for stille og god.

- Nu skal vi ud og sælge mange flere robotter. Vores styrke ligger i, at vores robot kan rigtig meget og er i en høj kvalitet, uddyber han.

- Vores fokus har tidligere været mere på pengene end robot antallet. Nu bliver der mere fokus på robotantallet end pengene uden dog at ville sætte penge til. Det er her, at forskellen ligger i vores markedstilgang. 

Tilbage på landkortet

For at komme dybere ind i markedet skal virksomheden nu ud og missionere. Det skal ske ved at tale med alle integratorerne og de store slutkunder for at lave strategiske aftaler.

- Vi vil sørge for at få Yaskawa virkelig tilbage på landkortet i Danmark, uddyber Jesper Gandrup.

Han fortæller, at man tidligere har forsømt at give kunderne et alternativ til at gøre, som de plejer, når de købte robotter.

Samtidig åbner skiftet fra distributør til salgsdatterselskab også døren for aftaler, som man tidligere ikke kunne lave med store kunder. 

Udskilningsløb i de kommende år

En anden dimension i opkøbet er at cementere positionen på robotmarkedet. For direktøren ser et udskilningsløb inden for industrirobotter i øjeblikket, og han spår, at der om fem eller ti år ikke er 20 producenter på markedet mere. 

- Vi ser, at der er plads til 5-6 store producenter på alle markeder, siger han. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078