23948sdkhjf

Ellen: En sejlende dansk verdenssucces

- En stor succes.

Ærøs borgmester, Ole Wej Petersen, er ikke i tvivl.

15. august er det et år siden, elfærgen Ellen sejlede sin første tur fra Søby på Ærø til Fynshav på Als med biler og passagerer.

Foreløbig har ingen anden eldreven færge i verden så stor rækkevidde som Ellen.

Elfærgen sejler 41 kilometer på en opladning. Der tankes hver gang, hun lægger til kaj i Søby. Strømmen hentes især fra Ærøs vindmøller.

- Ellen markerer et paradigmeskift i færgefarten i de indre danske farvande. Jeg tror, den viser vejen mod en fremtid præget af enten elfærger eller brintfærger, siger Ole Wej Petersen.

En af de store udfordringer i kampen mod klimaændringer er at omstille lastbiler, fly og skibe til ren energi.

Ellen er udviklet i et pionersamarbejde mellem Ærø Kommune og EU-Kommissionen, som hver har skudt cirka 120 millioner kroner i projektet.

- Den blev dyrere, end vi regnede med. Det skyldes blandt andet ladestrukturen, som er vanvittigt dyr. Der er store afgifter på en ledning, som kan trække så meget strøm, siger borgmester Ole Wej Petersen.

Men selv om færgen blev dyr og har haft sine børnesygdomme, er den ifølge borgmesteren en god investering. Det viser en evaluering, der har sammenlignet Ellen med den dieselfærge, hun erstatter.

- Efter nogle småjusteringer sejler færgen nu upåklageligt. Merprisen er tjent ind på 2-3 år på billigere drift. Så der er faktisk ingen undskyldning for ikke at gå i gang med dette her, mener Ole Wej Petersen.

Elfærgen sparer luften for både CO2, svovl, kvælstof og partikler og har medført stor interesse fra udlandet.

- Man har regnet ud, at der er cirka 1000 færger i Europa, som kan bruge den teknologi. Så potentialet er der jo til at være en del af den grønne omstilling, siger han.

Keld Møller, Ærøfærgernes trafikdirektør, bekræfter, at ladestrukturen har været besværlig.

- Vi har bygget et nyt transformerhus på 100 kvadratmeter bare for at kunne få strøm til den, og ladestikket vejer 4,5 ton. Det er dyrt at være first mover, for der var ingen specialister, vi kunne ringe til, siger han.

Men teknologien flytter sig hele tiden, og det hele går den rigtige vej, tilføjer Keld Møller.
Lars Wolfgang Hansen, overfartsleder Orø-Holbæk og konstitueret formand for Småøernes Færgeselskaber, siger tillykke til Ærø.

- Det har været et fantastisk pilotprojekt, men jeg har et lidt ambivalent forhold til Ellen.

- Jeg tror ikke, der kommer en Ellen II, for skibet har en rækkevidde på 22 sømil. Den er simpelthen for kort til en øfærge i pendulfart, siger han.

Skulle Lars Wolfgang Hansen bygge en færge i dag, ville han vælge en hybridfærge med mindre dieselmotorer.

- Sådan som man har det på Helsingør-Helsingborg-færgerne eller Thyborøn-Agger. Det næste bliver færger, der sejler på brint eller brændselsceller i en eller anden kombination, siger han.

I Danske Rederier siger miljødirektør Maria Skipper Schwenn, at det er svært at overvurdere erfaringerne med Ellen i det sydfynske.

- El er en del af fremtiden for de mange færger og skibe, der fragter passagerer og gods over kortere distancer. Flere af vores medlemmer sejler allerede i dag helt eller delvist på el, og vi regner med, at flere vil følge trop.

Men når det kommer til store oceangående skibe, er det ikke realistisk at bruge el som fremdriftsmiddel, siger Maria Skipper Schwenn.

- Et stort containerskib ville skulle have så mange batterier om bord, at der næsten ikke ville være plads til gods.

- Derfor fokuserer vi i stedet på nye brændstoffer, baseret på grøn energi fra vind og sol, som skal gøre os CO2-neutrale i 2050, siger direktøren.

/ritzau/

Videoen er produceret af DriveGreen TV i februar 2020

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11