23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Specielt aluminiums-projekt sendte HSM forbi Holland

Om tre uger skal den 145 meter lange gangbro, skywalk, fragtes fra HSM Industris fabrik i Grenå til havnen i Aarhus og monteres hos Molslinjen. Det store specialprojekt har virkeligt skubbet til, hvilke aluminiumsprojekter, som metalvirksomheden kan løfte.  

- Vi har altid svejst i aluminium, men aldrig så stort et projekt. At materialet blev aluminium, var Molslinjens egen ide, fordi deres færger også er lavet af metallet. Ofte ville man have bygget af stål og glas, siger teknisk chef Niels Peter Steffensen, HSM Industri.

- Det er dybest set en bygningsdel, og det gør det spændende, når den konstrueres i aluminium, som er et unormalt materiale for den type konstruktioner.   

Specielle paneler

Gangbroen bliver svejst sammen i moduler. Det har 8-10 medarbejdere brugt de seneste 2,5 måned på, fortæller den tekniske chef.

Det er to år siden, at ideen opstod hos kunden, og HSM udviklede et design, der fik ordren i hus.

En meget krævende del har været at finde den rigtige panel-leverandør.

- Vi har været langt omkring - først i Asien, men endte i Holland, hvor en producent har leveret næsten helt færdige aluminiumspaneler. De er produceret ved den specielle FSW-svejseproces, siger Niels Peter Steffensen.

Det er Grenå-virksomheden, der har tegnet og beregnet hele den store konstruktion. Gangbroen er skabt af paneler op til 12 meter lange, hvilket betyder, at svejserne i princippet bare har skullet sætte dem sammen med TIG/MIG-svejsning. I alt der er gået syv kilometer svejsninger til.

Investeret i produktionsudstyr

For at få produktionen til at glide bedre og for at kunne bygge projektet har virksomheden investeret i specielle og højt-ydende Kempi-svejsemaskiner.

Medarbejderne har også konstrueret hjælpeværktøjer og plan-fiksturer, der har kunnet holde konstruktionen, mens svejsningen er sket. 

- Aluminium er et let materiale, og hvis konstruktionen skulle være af stål, ville den have vejet tre-fire gange så meget, fortæller Niels Peter Steffensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|instance-web04