23948sdkhjf

Vestas runder milepæl

Som den første vindmøllevirksomhed i verden har Vestas’ service-division nu nået en kundeportefølje på 100 GW fordelt på mere end 47.000 vindmøller. Det oplyser Vestas i en pressemeddelelse.

Læs også: Vestas rykker ind på skolebænken

Service-divisionen blev udskilt som selvstændigt forretningsområde i 2014, og har i dag en klart bedre indtjening end salget af selve vindmøllerne.

I seneste kvartalsregnskab havde Vestas en samlet ordrebeholdning på 34 mia. euro (253 mia. kr.), hvoraf de 18,2 mia. euro (135 mia. kr.) var i service-divisionen. Service-divisionen havde en ebit-margin på 26,2 pct. mod -6,6 i vindmølle-divisionen.

I dag arbejder der cirka 10.000 medarbejdere i 69 forskellige lande i service-divisionen.

- Det er blevet muligt at nå denne milepæl gennem vores stærke samarbejde med vores kunder og partnere og er et vidnesbyrd om det dedikerede arbejde fra vores mange servicearbejdere i Vestas. Brugen af big data, analytikere og digitale værktøjer gør os i stand til at skabe effektive serviceløsninger, der optimerer vores kunder business case og gør vindkraft til en pålidelig de af det globale energimiks, siger Christian Venderby, EVP for Vestas Global Service.

Udover en mængde serviceaftaler på egne møller har Vestas aftaler om mere end 8 GW på møller af andet fabrikat.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.281