AM Tooling i Odense fik sin første ordre på værktøjer til aluminiumsdele til biler for 10 år siden. Dengang handlede det om benzindrevne biler til luksusmærker som BMW, Audi og Porsche.
- Efter nogle år kunne vi se en niche. Vi syntes, at vi havde fundet nogle teknikker og en know-how, som skilte os ud. Så vi lagde en strategi sammen med vores bestyrelse for fem-seks år siden om, at vi ville satse på værktøj til aluminiumsdele til elbiler, fortæller adm. direktør Torben Viby.
- Vi kunne se, at der var en stærk tendens til, at bilerne skulle være lettere og lettere. Vi mente, at det kunne blive et stort marked, siger han.
Siden er markedet bare blevet større og større. AM Tooling har fået ordrer til BMW, Audi, Porsche og andre. Medarbejderstaben er vokset til godt 70. Lige nu må AM Tooling faktisk ty til overarbejde for at blive færdig med alle projekter.
Bilfabrikker sætter fart på
- Bilfabrikkerne giver den virkelig gas med at udvikle nye elbiler. De prioriterer det højt at komme ud med de nye modeller, og der er ikke nogle af vores projekter, som er blevet udsat på grund af coronaepidemien.
- De sidste 2-3 år har vi fået større og større projekter. Hvor vi før bare producerede et værktøj, så er det i dag hele produktionslinjen med håndtering og presser og det hele.
- Værktøjer til aluminiumsdele til elbiler har været med til at trække os fra 40 ansatte til over 70 ansatte i dag, siger Torben Viby.
Nye kompetencer
Satsningen har krævet nogle investeringer i udstyr og i nye kompetencer hos AM Tooling.
En af de første handlinger var at ansatte en Lean- og kvalitetschef og få gennemført en ISO 9000 kvalitetscertificering.
- Vi har også gearet voldsomt op ved at ansætte flere konstruktører. Vi er nu små 10 konstruktører, og vi har en rigtig kompetent medarbejderstab, siger Torben Viby.
Virksomheden har også ansat ekstra mandskab i måleafdelingen, for de tyske bilfabrikker kræver omfattende målinger og kvalitetskontrol af værktøjer og produktionslinjer.
Torben Viby erkender, at det på mange måder er krævende at arbejde for bilindustrien. Der er stor vægt på kvalitet og på opfølgning.
- Det kræver meget opfølgning, tidsplaner og projektledelse. Det har været en stejl læringskurve for os, siger han.
Sund økonomi
Økonomisk har det også krævet noget af en forholdsvis lille virksomhed at levere produktionslinjer til op til 25 mio.
- Projekterne er blevet større og større, og det kræver en vis likviditet. Vi har været heldige at tjene penge hvert år, så vi har opbygget en vis egenkapital, som vi kan bruge, fortæller Torben Viby.
Markedet for aluminiumsdele til biler ser ifølge Torben Viby fortsat lovende ud, også trods coronakrisen.
- Vi er ret fortrøstningsfulde. Markedet har ligget ret stille i tre måneder, men nu begynder vi at få henvendelser igen, så det lader til, at der nok skal komme gang i hjulene.
Undervejs har der været både gode og dårlige projekter.
- Vi har brændt fingrene nogle gange og tabt en masse penge. Men sådan vil det jo være i værktøjsmager-branchen. Man kan ikke altid vide, hvor meget tid og indsats et projekt vil kræve. Så er det tjent ind ved andre projekter, og når året er gået har vi alligevel tjent penge, siger Torben Viby.
STRATEGI: Dansk værktøjsmager fik hul til elbils-marked
AM Tooling besluttede for fem-seks år siden at satse på værktøjer til alu-dele til grønne elbiler. Det har kostet investeringer i kompetencer og tab på projekter, men nu er det blevet en stor forretning.