23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hurtigtvoksende Riantics skifter navn

Det er snart fire år siden, at Riantics i Arden ved Aalborg blev opkøbt af tyske Körber AG. Dengang hed virksomheden Qubica og beskæftigede 86 medarbejdere. I dag er der næsten 160 ansatte på lønningslisten, og kundeporteføljen er blandt andet udbygget med globale giganter som Coca Cola samt en af verdens allerstørste virksomheder inden for Fast-Moving Consumer Goods (FMCG).

Men ambitionerne i den danske teknologivirksomhed stopper langt fra her. I løbet af de næste fire år skal omsætningen fordobles, og første skridt på vejen er et navneskifte. Sammen med 11 andre Körber-ejede virksomheder tager Riantics nu moderselskabets navn som led i etableringen af en ny Körber Supply Chain-division med over 2.300 fagfolk inden for logistik. Det er et strategisk skridt, som CEO i Riantics, Hans-Henrik Jensen, har store forventninger til:

- Selv om vi her i Arden tilbyder en unik teknologi, der er ’top-of-the-line’ på markedet, må vi også erkende, at vi i en global kontekst er en lille virksomhed. Med et fælles brand får vi langt større gennemslagskraft i et marked, som konstant er under forandring. Körber har de senere år investeret markant i at samle en portefølje af stærke supply chain-teknologier og står i dag enormt stærkt i forhold til at imødekomme kundernes behov for samlede logistikløsninger, siger Hans-Henrik Jensen.

Produktudvikling som løftestang
Körbers opkøb af Riantics er et godt eksempel på, hvordan den rigtige investor kan accelerere udviklingen i en virksomhed og forløse et stort potentiale. Körber er kommet ind med stærke kompetencer inden for supply chain-teknologi og en ambitiøs, langsigtet strategi med fokus på videreudvikling af Riantics’ Layer Picker – en patenteret robotløsning, der kan pakke forskellige typer af varer på den samme palle ved hjælp af sensorer, kunstig intelligens og vakuum-teknologi. Riantics har siden Körbers indtog etableret en R&D-afdeling med 12 ansatte og bruger i dag 3-4% af sin omsætning på produktudvikling. 

- Med Körber i ryggen har vi haft mulighed for at prioritere produktudvikling i et helt andet omfang end tidligere, og det er kraftigt medvirkende til, at vores ordrer er vokset markant i både antal og størrelse. Vi er snart klar til at præsentere et nyt, banebrydende produkt, som i kombination med Layer Pickeren vil sætte nye standarder for automatisering af kompliceret varehåndtering, siger Hans-Henrik Jensen.

Sideløbende har Riantics arbejdet på at styrke sit organisatoriske fundament og er nu klar til at tage de næste skridt på vækstrejsen – som det skandinaviske brohoved i et nyt Körber Supply Chain. Selskabet vil i det nye setup blandt andet varetage det overordnede salgsansvar for Körbers logistik-forretning på vegne af de 12 søsterselskaber i Norden, Storbritannien og Benelux-landene. Ansvaret for salget af Layer Picker-løsningerne på globalt plan vil også fortsat ligge i Arden. Her knytter Hans-Henrik Jensen ikke mindst store forventninger til det nordamerikanske marked, hvor behovet for automatisering er enormt. Riantics etablerede i 2018 en afdeling i Pittsburgh, Pennsylvania, og henter allerede i dag 25-30 % af sin samlede omsætning fra kunder i USA.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|