23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Alfa Laval vil spinde guld på alkoholfri øl

Fyringer afløst af hyringer: Vald. Birn ansætter igen

Kinesiske ordre til Vestas

Spånligaen 2020 præsenterer ledelsesseminar i Additive Manufacturing

BWSC og MAN Energy skal udvide kraftværk igen igen

Nyhedsbrev

Robotbrag sprænger rammerne

Tilbagegang på top og bund hos Glunz & Jensen

Stålbro vinder konstruktionsprisen 2019

FLSmidth erkender: Gav millioner under bordet i Tunesien

Navnenyheder
Weibel henter ny CFO

Midlertidig Vestas-fabrik har fart på

Travlt kvartal hos Haarslev

Fynske robotter skal hjælpe Kina med bekæmpe coronavirus

Fynsk overfladebehandler raseret af brand

Værftsdirektør advarer om mangel på udenlandsk arbejdskraft

Tre danske robotvirksomheder på europæisk vækst-liste

Det sker: Pladeformning og 3D-måleteknik

Navnenyheder
Nyt om navne: Flere ingeniør-kompetencer til Process Engineering

Vaskeanlæg skal have mere plads: Cleentek bygger nyt

DTUs ’robotlandshold’ lægger sidste hånd på brandslukning med droner

Efter corona-lukning: Vestas fyrer op under produktionen igen

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny fabriksdirektør hos MHI Vestas i Nakskov

Regnskab
Endnu et godt år hos Løgstrup Steel

CO2-neutral: Dansk Schneider-fabrik forfølger koncernmål

Navnenyheder
Vally-Matic får ny direktør

Svensk ordre til Vestas

Navnenyheder
Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny mand hos Process Engineering

Navnenyheder
Ny administrerende direktør hos Bürkert Danmark

Grundfos indgår nyt, digitalt samarbejde

Siemens Gamesa lander canadisk ordre

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny divisionschef hos Hans Buch

DanRobotics har nyt rekordår

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny vind-mand hos Blaaholm

Dansk Metal anbefaler ja til overenskomst

FLSmidth får endnu en russisk milliardordre

Danmark er pennefører på ny europæisk vision for kunstig intelligens

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NB Ventilation laver anlæg til Arla

Stødabsorberende gummimåtter fra RG Rom Gummi

BioLPG kan være en del af løsningen

Fint messekit, til en god pris :)

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Du kan nu få DANMARKS BILLIGSTE varmepumpe!!

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Genvind op til 72% af din energi som varme

Har du et login til fyns-kran.dk?

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Clip-Loks returkasser er mere bæredygtige end engangskasser

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

9 ting, du måske ikke vidste om det danske elmarked

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

FEBRUAR - tilbud

SICK ansætter

Med få skridt kan du gøre en forskel

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Autodesk Data Standard

Gratis seminar: Bæredygtighed og byggevarer

Chiller vandkøleanlæg med klimavenligt kølemiddel

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du i vand til anklerne?

Fremtiden inden for lineære løsninger

Send til en kollega

0.25