23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

5

Statsminister vil "genåbne" Danmark efter påsken

Siemens lander første ordre på møller med 170-meter rotor

Maskinproducent frygter halveret omsætning

Navnenyheder
Hempel rokerer rundt i ledelsen

Nyhedsbrev

19.878 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Fusionskontrol udskydes til efter påske

Over 10.000 virksomheder har søgt om lønkompensation

Optimisme hos Intego: Verden kører videre

Trods corona-udbrud kører industrien bestemt videre, lyder det optimistisk fra Intego, som også har landet nye ordrer under krisen.

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Travlhed skaber flaskehals på Eltronics kinesiske fabrik

Rapport: Dansk erhvervsliv bløder milliarder

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

Robotdirektør: - Det er på tide at åbne Danmark op igen

Mir: - Vi er alvorligt påvirket

SP Group: Vi savner velfungerende markeder

Navnenyheder
SP Group vinker farvel til økonomidirektør og nedsætter ny direktion

Salget af danske desinfektionsrobotter stiger 1200 pct: "Det er gået helt amok"

Endnu en kinesisk ordre til Vestas

SP Group runder 2 milliarder

To ordrer til Vestas

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Hos LM Wind Power måler man de ansattes temperatur før arbejde

Arbejdsløsheden stiger markant i metalindustrien

Linak fik uvurderlig robot-inspiration

Fire års robot-innovation er ved vejs ende

- Vi er heldige at have ordrebogen fyldt

Siemens Gamesa-møller til Vietnam

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Ventilationsproducent på opkøb

Polsk ordre til Vestas

OK tager nye skridt for at hjælpe unge ind i industrien

Hos Mekoprint opsparer medarbejderne corona-frihed

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

SMVdanmark savner afklaring på lærepladser i corona-krisen

Lemvigh-Müller: Fortsat højt aktivitetsniveau

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis webinar, plast.

Energi effektivitet og variantreduktion

NY! Topcon FC-6000

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

MTO electric a/s holder hjulene i gang trods corona

Optimer palleteringen med en automationsløsning fra Gibotech

Hydroscand udvider sortimentet af sugeslanger med M44

Edge-Team TechTips: Brug dine eksisterende 2D-data

ADCA Kondensatudladere

Dagens tilbud - Arica Oliefrie lamel vakuumpumper

Rustfrie kegler - Valsning og svejsning. H. Nielssons Maskf.

Wet wipes - håndrengøring

Rekordlavt antal arbejdsulykker i Ajos i 2019

Laseroperatør søges

Vælg den rigtige metode til at fjerne statisk elektricitet

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

BACCO vinklimaanlæg uden udedel

Hvad vil du have i rabat ?

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Kran og krog hjælper med renovationen

Vi oversætter stadig på højtryk!

Metal Work præsenterer unik vakuumpumpe fra VMECA

PRISFALD på Lagtykkelsesmåler

Dataopsamling giver konkrete resultater på kort tid

Maskinbygger fik konkurrencefordel og høj kundetilfredshed

Send til en kollega

0.188