23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Corona-virus: Grundfos lukker sine fabrikker for besøgende

Navnenyheder
Ny COO hos Hempel

2

Her er metalindustriens største skattebetalere

Nordens største metal 3D-printer blev indviet

Nyhedsbrev

Regnskab
Tresu har stadig røde tal

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Nordjysk ammunitionsfabrik lukker

Navnenyheder
Nyt om navne: Stantræk opruster i salgsafdelingen

Corona-virus aflyser global kompositmesse

Saxe Gruppen udvider til Norge

Terma lander millionaftale med flyproducent

2

Regnskab
Rekordoverskud hos Danfoss

Coronavirus: Grundfos-fabrik kører på halv kraft

Regnskab
Migatronic vil udvikle sig til højere vækst

DIS åbner afdeling i Odense

Investerer 300 millioner: Siemens vil bygge kæmpevinger i Aalborg

Butina sætter dato på flytning

DTU fik medaljer med hjem fra international robotdyst

Danfoss-ansatte sendes hjem efter rejser til Norditalien og Sydkorea

MHI Vestas bekræfter taiwansk storordre

Færre nye lærlinge på industriuddannelser

Virus aflyser kæmpe værktøjsmesse

Værktøjsmessen Eisenwaren i Köln er aflyst og udskudt til 2021 på grund af coronavirus. 3.000 udstillere var tilmeldt. 1.200 fra Kina

Borgmester til fyrede LM-folk: Det er øv, men der er masser af jobs

Navnenyheder
Nyt om navne: Adding Engineering opruster

Coronavirus: Mekoprint får igen varer fra Kina

Ny ballade om Vestas-underleverandør

Migatronic vil effektivisere CoWelder-produktion

Navnenyheder
Nyt om navne: Lemvigh-Müller opruster inden for marketing

Danmark er nordeuropæisk mester i produktivitet

Hannover-messe holder øje med coronavirus

Navnenyheder
Nyt om navne: To nye hos Sick

Svag tilbagegang i vindmøllebranchen i 2018

Vækst over hele linjen hos AO Johansen

Mexicansk ordre Vestas

Kinesiske ordre til Vestas

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smed Vordingborg Møn og Sydsjælland

Er du HellermannTyton Danmark’s nye Direktør / Salgschef?

Ny Country Manager for Tibnor A/S

70 års jubilæums konkurrence - FLUX

Specialbygget beboelse til 8 personer - Ilulissat, Grønland

Ajos investerer massivt i nye semimobilkraner

Jernkonstruktioner Sydsjælland - Smed

Brd. Klee har pumper på lager til det danske vejr

Støbte gummikomponenter til medicinalindustrien

Ny kran i jeres virksomhed?

PCB-kortfræser ProtoMat S104 passer på et bord

Styrk dit brand på DiaLabXpo 2020

Er du træt af vand i kælderen?

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Heldet følger de velforberedte - også i automationsprojekter

Estimator søges for support til Intern Salg

Fokus på produktionsmetode

SMC giver kunderne ro på i 2020

Nyhed: Kompakte Split Core-strømtransformere fra SACI

Strategi for din messe.

Mere end 250 udstillere er klar til FoodTech 2020

Hvad kendetegner en viking?

50 års Jubilæum hos Stansomatic A/S i Billund

Kom til verdens første live demonstration af PALOMAT® AMR

Smedearbejde og stålkonstruktioner - H. Nielssons Maskinfab.

Send til en kollega

0.187