23948sdkhjf

Vil erstatte tunge støbejerns-dæksler med komposit

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Danske Vestas Aircoil og Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, har slået pjalterne sammen for at finde et alternativ til de tonstunge varmeveksler-konstruktioner, der i årtier har været en central del af kæmpestore, turboladede skibsmotorer. Det skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Læs også: Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

Målet er at reducere vægten af dækslerne til varmeveksleren, som på de største motorer kan være adskillige meter høje og veje mange hundrede kilo:

- Det er uudforsket farvand, vi begiver os ud i. Der findes godt nok flere alternativer til støbejern i dag, men det er i form af meget dyre metallegeringer. Det er første gang, vi med dette projekt forsøger at finde en billigere eller tilsvarende løsning af komposit, men det er ikke let, fordi forholdene er så barske, som de er, siger Simon Heide-Jørgensen, erhvervs-postdoc på projektet, der er støttet af Innovationsfonden og går under navnet comMEC: Durability of composite end plate for marine engine cooler.

Han fortsætter:

- Materialet, vi leder efter, skal kunne holde til vand, saltvand, vibrationer, højt tryk og høje temperaturer. Ikke kun kortvarigt, men hele tiden og i mange, mange år fremover. Og så skal det gerne være prissvarende til det nuværende, som man har benyttet i årevis.

Læs også: 133 år gammel familievirksomhed klar til robotter

Der er ellers rigeligt med økonomisk incitament til at finde et alternativ til støbejern. Hvis man i dag finder en lækage i systemet, er man nødt til at stoppe motoren og finde fejlen ved at åbne dækslerne. Men de er så tunge, at de kræver specialmandskab og -værktøj. Hvilket kan være tidskrævende og omkostningsrigt. Samtidig koster det let hundredtusindvis af kroner i downtime per dag, skibet ligger stille.

- Det er vanvittigt dyrt, så vi arbejder på at finde en løsning, der gør dækslerne væsentligt lettere at håndtere. Vi håber på at kunne reducere vægten betydeligt, siger Simon Heide-Jørgensen.

Samtidig virker støbejern ikke super godt sammen med saltvand, hvorfor man i dag for at undgå rust overfladebehandler hele systemet med dyre kemikalier.

- Hovedmålet med projektet er at finde et proof of concept på et nyt materiale og design til dækslet, som kan holde til det hele, samt forudsige konsekvenserne ved den langvarige udsættelse for de barske forhold. Herfra er meningen at tage materialet videre, og forhåbentlig på sigt skabe en lettere og stærkere konstruktion, som ikke behøves den kemiske behandling, siger han.

ComMEC-projektet ledes af lektor Michal Budzik fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet og R&D Manager Claus Hessler Ibsen fra Vestas Aircoil.

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

ME Production lander første servicekontrakt på scrubbere

To gange årligt skal scrubber-producenten besøge skibet

Vestas: Håber vognmænd fortsætter under DSV-aftale

Force Technology åbner Nordens største anlæg til 3D-metalprint

Kinesisk ordre til Vestas

Navnenyheder
Nyt om navne: Zebicon opruster

Nyhedsbrev

DI-pris for at støvsuge virksomheder for affald

Navnenyheder
Nyt om navne: Lemvigh-Müller opruster på B2G-salg

Lollandsk smedevirksomhed fylder rundt

Vestas indgår milliardaftale med transportgigant

Navnenyheder
Nyt om navne: Scanel får ny COO

MHI Vestas-prototype på plads i Østerild

Skroget til Danmarks nye F-35-fly er gået i produktion

Offshore Denmark får nye ejere

Vestas vil reducere antallet af arbejdsulykker

Tuco vil udvikle selvsejlende færge til sydfynsk ø

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny mand hos Sew-Eurodrive

MacArtney politianmelder to medarbejdere

Danfoss-ansatte i virusramt kinesisk by arbejder hjemmefra

Hassing Gruppen har fået mere plads

Det sker: Konference skal udfordre den traditionelle forretningsmodel

Rig-ordre til Semco Maritime

Scape-stifter: Vil man ekspandere i Kina, skal softwaren passe dertil

Mindre brand på stålvalseværk

Danske robotkometer mødte vækstmuren i 2019

Hverken Universal Robots eller Mir kunne leve op til tidligere tiders vækstrater

En drøm er gået i opfyldelse for Jørgen Mads Clausen

Danfoss-topchef: Opkøb giver vækst og flere job i Danmark

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny bestyrelsesformand hos Skandinavisk Industrimontage

SMV'erne vil gerne klimaet, men mangler grønne redskaber

Massiv kundetilgang til Siltec efter opkøb

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny projektleder hos Process Engineering

Direktør: Digitalisering skal indføres i små bidder

Det sker: 4.0 konference tager det dybe spadestik

Lille underskud hos Brd. Klee

Jobmarked stod stille i november: Næsten ingen ændring

Muehlhan klar til første penselstrøg på Øresundsbroen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Emner udføres - mekanisk, elektrisk, termisk adskillelse

Corona-virus

Nem installation og opsætning - Vacon20 frekvensomformer

Gibotech leverer ny CMS ATOM til Hudevad Furniture

Støjsvage kompressorer fra JUN-AIR

Dansk Materiale Netværks Årsdag 2020

Ny Stabilus IndustryLine gasfjedre film

KN Beholderfabrik opnår øget kapacitet med fit-up system

Sikker. Hurtig. SMARTCHECK.

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Stor udvidelse af bilhus til luksusbiler i millionklassen

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

Markedsrapport 2019 – Har du haft den rigtige elpris?

AK Smede klar til nye projekter med EN-1090 certificering

Intellinova Parallel MB er nu tilgængelig med HMI-skærm

UDSALG af demo-udstyr

Produktions optimering med WERMA ANDON system

Fjern nemt og hurtigt spåner fra køle-smøremidlet

Workshopdag hos Invent A/S

Frer's jordfejlsrelæ DB3-serien

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

Technoflex/Reich

Hvem er Dansk Gummi Industri?

Send til en kollega

0.223