23948sdkhjf

Svejsemetode rammer plet på skibsbygning

| Af Eskil Mann Sørensen | Tip redaktionen om en historie

Marine Aluminium i Norge bruger Friction Stir Welding i stor stil. Udviklingschef Ole Terje Midling var i Danmark og fortælle om teknologien.

Metoden Friction Stir Welding kan bruges til såvel store konstruktioner som skibsdæk som til små emner, hvor man eksempelvis skal fremstille små kølekanaler.

Den store fordel ved Friction Stir Welding, FSW, er, at processen foregår ved lave temperaturer, og derfor ødelægger den ikke metallets egenskaber under svejsningen. Det betyder også et meget lavere energiforbrug.

- Varmetilførsel er kun mellem 10-20 pct. af den varme, man bruger til almindelig svejsning, siger Ole Terje Midling, som er udviklingschef hos norske Marine Aluminium.

Firmaet bruger Friction Stir Welding i stor industriel skala.

Ole Terje Midling fortalte om Friction Stir Welding på et møde hos Dansk Materiale Netværk AluNet for nylig.

Forundring
Friction Stir Welding er ikke så anvendt i Danmark, selv om processen har været kendt i 30 år.

- Mange mennesker reagerer med forundring over, at det er muligt at svejse alene med friktion. Men det kan det. Man kan friktionssvejse i alle aluminiumslegeringer, og man kan også friktionssvejse i kobber og stål, siger Ole Terje Midling.

Friktionen skabes med en stift, som kører rundt om sig selv og dermed opvarmer de to dele, der skal svejses sammen. Det får metallet i flydetilstand og derefter til at smelte sammen. For aluminiums vedkommende foregår det ved en temperatur mellem 350 og 450 grader. Altså langt under aluminiums smeltepunkt på 660 grader.

- Man skal lige akkurat tilføre nok varme til, at det bliver plastisk, men heller ikke mere, siger Ole Terje Midling.

- Vi kan svejse 3-4 meter per minut med Friction Stir Welding, men det kræver, at vi har styr på alle parametrene. Man skal finde den rigtige kombination af rotation, kraft og fremføringshastighed, siger han.

Ole Terje Midling mener, at processen burde bruges til flere anvendelser.

Offshoredæk og cruise
Marine Aluminium bygger mange konstruktioner, som er baseret på ekstruderede profiler, som derefter er svejset sammen ved hjælp af Friction Stir Welding.

Det er blandt andet helikopterdæk i aluminium til offshore-platforme og lignende. Marine Aluminium bygger også teleskopiske broer, som kan fragte medarbejdere fra fartøjer og over til offshorevindmøller eller offshore olieplatforme.

Firmaet har også et stort marked i dæk og paneler til cruise-fartøjer og færger.

- Vi leverer helikopterdæk til mange steder i verden, for eksempel Egypten, Aserbadjan og til Holland, fortæller han.

Hvis der skal friktionssvejses, så kræves der, at profilerne er produceret ekstremt nøjagtigt.

- Vi kasserer omkring 10 pct. af profilerne, fordi de ikke holder tolerancerne, siger Ole Terje Midling.

Ole Terje Midling var en af de første, der beskæftigede sig med Friction Stir Welding. Processen blev opfundet på Cambridge University for 30 år siden.

Siden opbyggede han en afdeling for Friction Stir Welding hos Norsk Hydro.

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

ME Production lander første servicekontrakt på scrubbere

To gange årligt skal scrubber-producenten besøge skibet

Vestas: Håber vognmænd fortsætter under DSV-aftale

Kinesisk ordre til Vestas

Force Technology åbner Nordens største anlæg til 3D-metalprint

Navnenyheder
Nyt om navne: Zebicon opruster

Nyhedsbrev

Lollandsk smedevirksomhed fylder rundt

Navnenyheder
Nyt om navne: Lemvigh-Müller opruster på B2G-salg

DI-pris for at støvsuge virksomheder for affald

MacArtney politianmelder to medarbejdere

Vestas indgår milliardaftale med transportgigant

MHI Vestas-prototype på plads i Østerild

Offshore Denmark får nye ejere

Skroget til Danmarks nye F-35-fly er gået i produktion

Vestas vil reducere antallet af arbejdsulykker

Navnenyheder
Nyt om navne: Scanel får ny COO

Tuco vil udvikle selvsejlende færge til sydfynsk ø

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny mand hos Sew-Eurodrive

Danfoss-ansatte i virusramt kinesisk by arbejder hjemmefra

Hassing Gruppen har fået mere plads

Det sker: Konference skal udfordre den traditionelle forretningsmodel

Rig-ordre til Semco Maritime

Scape-stifter: Vil man ekspandere i Kina, skal softwaren passe dertil

Mindre brand på stålvalseværk

Danske robotkometer mødte vækstmuren i 2019

Hverken Universal Robots eller Mir kunne leve op til tidligere tiders vækstrater

En drøm er gået i opfyldelse for Jørgen Mads Clausen

Danfoss-topchef: Opkøb giver vækst og flere job i Danmark

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny bestyrelsesformand hos Skandinavisk Industrimontage

SMV'erne vil gerne klimaet, men mangler grønne redskaber

Massiv kundetilgang til Siltec efter opkøb

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny projektleder hos Process Engineering

Direktør: Digitalisering skal indføres i små bidder

Det sker: 4.0 konference tager det dybe spadestik

Lille underskud hos Brd. Klee

Jobmarked stod stille i november: Næsten ingen ændring

Muehlhan klar til første penselstrøg på Øresundsbroen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Emner udføres - mekanisk, elektrisk, termisk adskillelse

Corona-virus

Nem installation og opsætning - Vacon20 frekvensomformer

Gibotech leverer ny CMS ATOM til Hudevad Furniture

Støjsvage kompressorer fra JUN-AIR

Dansk Materiale Netværks Årsdag 2020

Ny Stabilus IndustryLine gasfjedre film

KN Beholderfabrik opnår øget kapacitet med fit-up system

Sikker. Hurtig. SMARTCHECK.

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Stor udvidelse af bilhus til luksusbiler i millionklassen

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

Markedsrapport 2019 – Har du haft den rigtige elpris?

AK Smede klar til nye projekter med EN-1090 certificering

Intellinova Parallel MB er nu tilgængelig med HMI-skærm

UDSALG af demo-udstyr

Produktions optimering med WERMA ANDON system

Fjern nemt og hurtigt spåner fra køle-smøremidlet

Workshopdag hos Invent A/S

Frer's jordfejlsrelæ DB3-serien

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

Technoflex/Reich

Hvem er Dansk Gummi Industri?

Send til en kollega

0.187