23948sdkhjf

Ny kampagne skal trække unge til metalindustrien

Der er brug for, at flere unge skal tage en industri- eller smedeuddannelse. Samtidig skal virksomhederne uddanne flere lærlinge. Derfor indleder Tekniq Arbejdsgiverne og Dansk Metal en stor kampagne mandag den 18. november.

Læs også: Metal-arbejdsløsheden fordoblet under coronakrisen

- Vi har brug for de unge, og vi vil gerne vise dem, hvordan de med en industri- eller smedeuddannelse kan være med til at forme Danmark. Det er en moderne branche med masser af gode jobmuligheder, hvor man kan arbejde med den nyeste teknologi, styre robotter, lave 3D-tegninger og programmere CNC-maskiner, siger Tina Voldby, underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal.

Kampagnen består af to dele. Den første er rettet mod de unge og lanceres i samarbejde med Dansk Metal. Omdrejningspunktet er en kort film, der viser eksempler på, hvad branchen beskæftiger sig med - og er med til at skabe.

- Med kampagnen vil vi gerne vise den faglighed og de muligheder, uddannelserne giver. Vores medlemmer har i den grad brug for nye kolleger, der kan være med til at tilføre friske kompetencer og udvikle hele faget, siger Kasper Palm, forbundssekretær i Dansk Metal, der repræsenterer 108.000 medlemmer, der arbejder inden for industri, transport og it, tele og medie.

Der er også oprettet en særligt website www.industriogsmedeuddannelserne.dk, som gradvist vil blive udbygget med endnu mere information om uddannelserne og materiale til virksomhederne.

Læs også: Brancheforening: Coronakrisen bider sig fast i virksomhederne

Tag en ekstra lærling
Netop virksomhederne spiller også en helt central rolle, når det gælder om at uddanne flere lærlinge. Derfor vil Tekniq Arbejdsgiverne ligeledes i november lancere kampagnen 'Tag en ekstra lærling'. Den vil blandt andet hjælpe virksomheder med gode råd til at ansætte lærlinge.

- Det er vores håb, at virksomhederne med hjælp fra kampagnen kan blive endnu skarpere til at rekruttere lærlinge. Som en del af kampagnen er der udviklet nogle værktøjer, som giver virksomhederne et overblik over, hvordan de sammensætter et godt uddannelsesforløb for deres lærlinge, siger Tina Voldby.

Videoen er en del af kampagnen og den viser, hvad metalindustrien kan byde på. 

Artiklen er en del af temaet Video.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094