23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Læs også: Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Søby Værft kan tilbageholde Ellen

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dansk energigigant skal bygge New Jerseys første havvindmøllepark

HMF Group investerer i lavere leveringstid

HMK Bilcon bygger mobil restaurant til detailgigant

Nyt om navne: N.C. Nielsen ansætter heavy duty-salgschef

Bladt slår sig permanent ned på Lindø

Nyhedsbrev

19.561 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

To plastvirksomheder bliver til én

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Fire kvartaler i træk med overskud hos MHI Vestas

Lokal storordre til Jorgensen Engineering

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Universal Robots lander partnerskab med CNC-gigant

HydraSpecma overgår egne forventninger

Flex Trim træder på bremsen i Tyskland

Simas Filters bygger nyt domicil

Ventet tilbagegang hos NKT

Vestas’ ordrebog bugner

Vindmølleproducenten skuffer dog på indtjeningen i andet kvartal

Vestas udvider topledelse

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Mekoprint Mechanics henter divisionsdirektør hos Multicut

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Egatec lander tocifret millionordre

SH Group henter ny topchef for service

Massefyring hos Vald. Birn

Nye tal: Vi er i førerfeltet i det globale robot-kapløb

Siemens Gamesa henter storordre i Indien

Terma snupper praktikpladspris

Danmark skal vise vejen i amerikansk havvind-eventyr

Bladt sender ordre til Århus-virksomhed

Mir runder endnu en milepæl

Global Castings skifter navn

Eksplosiv vækst hos Sanovo

1

Strandmøllen på opkøb

Sydkorea henter grøn inspiration i Ringkøbing-Skjern

Kronprinsen indvier Danmarks største havmøllepark

Nyt om navne: Ny salgsdirektør hos Lemvigh-Müller

Serbisk ordre til FLSmidth

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tilmeld dig årets Industri & Design Forum 2019

Kom til håndværkerfest i Aarhus!

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

CO2 Chiller - naturlig køling!

Blockchain for fødevarer SMV´er

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

SuperTrak tager batch-size-one til metalindustrien.

Technoflex notstikker

Palletering af stål profiler hos Ib Andresen Industri

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Sidste frist for tilmelding til Release Party 2020 II

Formstøbt gummi hos Dansk Gummi Industri

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Coromatic Day

Tilbage fra sommerferie ???

Webinar: Maskindirektivets krav til CE-mærkning

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

CesTek ansætter ny automationstekniker

Propan chiller - naturligt kølemiddel!

NYHED: Perfekt microdosering! Ingen dryp, intet rod - Se de imponerende bil...

Uponor udnævner Bo Holm Sørensen til Salgsdirektør for hele salgsstyrken

Nordic Pipe Aps leverer nu isolering til fordeler rør

Fugt kan skabe store problemer

Hvilken slags tætninger skal du vælge?

Send til en kollega

0.19