23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Læs også: Fynsk værft vinder prestigeordre

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Nyt fiskerikontrolskib skal bygges i Hvide Sande

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Weibel vil fordoble omsætningen på fem år

Airheat solgt til to medarbejdere - nu skal der fyres op under væksten

Maskinbygger næsten fordoblede overskuddet

Stålvirksomhed har købt 40.000 kvadratmeter naboareal

Vindvirksomheder sparede tid og penge med 3D-print

Nyhedsbrev

20.852 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Læs industri-nyheder hele sommerferien

Direktør: Prins Joachims nye job er godt nyt for Weibels forretning

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Navnenyheder
Nyt om navne: Vender hjem til Beckhoff

Masser af muligheder i markedet: L-tek har ro i maven

Kendt trillebørsfabrik får ny ejer

Nytech ser muligheder i coronaen

Fra fejedreng til medejer

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Første spadestik taget hos Willbrandt Gummiteknik

Vil kæmpe for Gram Equipment-erstatning til den bitre ende

Årslev Maskinfabrik udvider maskinparken

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Greentech-virksomhed skal bygge sit første pyrolyseanlæg i storskala

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny indkøbs- og logisitkchef hos Inox

Optimisme selvom antallet af plast-uddannelsesaftaler dykker

"Mister Mir" forlader posten: Ny topchef hentet i egne rækker

Mindre kronjysk underleverandør investerer stort i nye maskiner

Bornholmsk maskinfabrik bliver egen-producent

Brancheanalyse
Uddannelse skal fremtidssikre branchen

Milliarder i ny coronafond er målrettet SMV'ere

Svanehøj Group siger farvel til finansdirektør

KH Maskinfabrik vil fordobles på tre år

Kinesisk ordre til Vestas

Endnu en tysk ordre til Vestas

FLSmidth vil outsource mere

Vestas-møller til japansk jordskælvs-region

Vestas fortsætter ordre-opturen i Vietnam

Tysk ordre til Vestas

Erhvervspris til Dacapo Stainless

Portugisere vil udvikle augmented reality i Odense

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Strategisk sparring for mindre produktionsvirksomheder

Medbringertruck med super-reach

PUR - Materialet med de mange egenskaber

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Består din virksomhed af bodybuildere til løft af tønder?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

REA ønsker god sommer

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Globalt ansvar for Columbus’ største BI-kunde

Aircold Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

Glatte motorer fra NORD er ideelle til føde- og drikkevarein

Svejsning og smede arbejde = H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Fantastisk flot opbygning med finesser

Special container løsning til souvenirbutik på Grønland

1 dags programmeringskursus i ”Micro PLC”

Nyuddannet automationsteknolog vinder innovationspris

Dispenseringssystem til batteriproduktion og printkort

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Send til en kollega

0.172