23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Læs også: BILLEDSERIE: Kom med ombord på Karstensens seneste trawler

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Optimisme i fiskeriet giver arbejde på de danske værfter

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

JP Industri henter mere produktion hjem

Elkedelproducent runder de 750 MW: Hjemmemarkedet har fået en plads

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Vestjysk industrikoncern i betalingsstandsning

Store sydamerikanske ordrer til Siemens Gamesa

Nyhedsbrev

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Trappefirma tredobler til rekord med en fast kerne

Fire haller er ikke nok: Eltronic udvider for millioner

Nipper: Der skal flere kvinder til - men ikke nødvendigvis på topposter

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

MHI Vestas tæt på britisk ordre

Skrotfirma kræver tocifret millionbeløb af Slagelse Kommune

Q-System automatiserer for AVK i Australien

Navnenyheder
Nyt om navne: Svejsehuset henter ny mand på Sjælland

Ny nedjustering fra Nilfisk

Tre år senere: Boeing dropper endegyldigt sag om danske kampfly

Medarbejdere forhindrede katastrofe hos Fiberline

Weptos sigter mod 4 kommercielle MW

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny salgskonsulent hos PCP

DTU har fået ny prototype-legeplads

Godt år hos Vestjysk Rustfri Montage

Kallesoe Machinery runder halvt århundrede

Tidligere Cabinplant-ejere bliver partnere i Dansk Stålmontage

Nye maskiner til nye lærlinge hos Rolf Schmidt Industri Plast

Østjysk vindmølle smadret i kraftig blæst

Siemens Gamesa lander egyptisk ordre

Vietnam kigger på dansk havvind

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny projektingeniør hos Linka Energy

DIS på opkøb

BSB Industry øjner amerikansk eksporteventyr

Danskere etablerer vindklynge i Taiwan

Nystiftet erhvervspris til Polytech

Danske vind-underleverandører skal kortlægges

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny salgschef hos NTI:

Navnenyheder
Nyt om navne: Salgskonsulent gør comeback hos Fyns Kran Udstyr

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny R&D manager hos Odin Engineering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

Skal du reparere et kabelbrud hurtigt og effektivt?

Nye partnere i Dansk Stålmontage

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Er skærmen på broen gået i sort?

Hagens Fjedre A/S udstiller på Kormarine 2019

SmartInvent - Vault seminar

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Miljøvenlige køleanlæg med naturligt kølemiddel

Konstante Dynamics 365-opdateringer kræver en solid teststrategi

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

"Energi kontrol med maksimal nøjagtighed"

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

Få en forsmag på Industri & Design Forum 2019

Original Char-Lynn motor

Kursus i måleusikkerhed og MSA

Elektriker døgnvagt

Udnytter din virksomhed mulighederne for cirkulær økonomi?

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Naturlig køling med Aircold's propan køleanlæg

Kjærgaard introducere dataopsamling og analyse uden databoks

DSG Industri gearer op på salgssiden

Historien bag energiforsikring til virksomheders el-aftale

Send til en kollega

0.215