23948sdkhjf

Dansk skibsdesign bag kinesiske færger

De danske skibsingeniører fra OSK-ShipTech har bidraget til et signifikant kinesisk nybygningsprojekt med designet til en serie nye ro/pax-færger, der hver får en kapacitet på næsten 3.800 lanemeter og 2.500 passagerer.

Ordren er netop blevet underskrevet ved en ceremoni i Beijing. Onorato Armatori står bag færgerne, der kommer til at tage form på det kinesiske skibsværft, Guangzhou Shipyard International (GSI). Det oplyser OSK i en pressemeddelelse.

Ifølge OSK er det et mangeårigt samarbejde mellem OSK og både værft og rederi, der nu udmønter sig i projektet.

- To af vores to største kunder laver nu forretning sammen, så for os er der tale om et drømmescenarie, hvor der med afsæt i tidligere projekter og succesfuldt samarbejde bliver peget på os som designer. Projektet er signifikant, og ordren er en fantastisk anledning til at bringe vores kompetencer, værftets styrke og rederiernes mange års samlede erfaring i spil, siger Anders Ørgaard, CCO i OSK Group, i pressemeddelelsen.

Apteringen får ifølge OSK et moderne, "rent" look og designes med udgangspunkt i passagerbehov og rummelighed. Teknologisk bliver færgerne forberedt for LNG og udstyret med de seneste teknologier til energiudnyttelse.

Kontrakten lyder indledningsvist på to fartøjer, men rummer en option på yderligere to færger af samme type.

På verdensplan er der tale om en på alle måder betydelig færgeordre i ro/pax-markedet. At OSK-Shiptech er med ombord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de skibsdesignere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter, siger Jacob Thygesen, CEO i OSK Group. 

Den første færge skal ifølge planen leveres i 2022.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078