23948sdkhjf

Jernbaneinvesteringer giver danske job

Med en samlet investering på omkring 18 mia. kr. over de næste ti år forventes jernbanearbejdet også at smitte af på danske virksomheder.
Som skrevet i går, blev det Siemens, der løb med den første kontrakt i forbindelse med signaludskiftningen på det danske jernbanenet .

Men aftalen – der har en samlet værdi af cirka 2 mia. kr. – kommer ikke kun til at gavne den tyske virksomhed. Således er der indgået et joint-venture om underentrepriser med danske Aarsleff Rail samt hollandske Strukton Rail, der sammen skal stå for installationsarbejdet.

- Jernbane er et meget interessant forretningsområde, som vi satser yderligere på nu gennem Aarsleff Rail. Der venter mange opgaver forude, og vi vil forsøge at få del i flere kontrakter. Det er oplagt at lave lignende konstruktioner om samarbejde med andre, siger adm. direktør Ebbe Malte Iversen fra Per Aarsleff A/S til Jyllands-Posten.

Giver ekspertise og eksportmuligheder
Avisen skriver, at der samlet investeres 5 mia. kr. årligt i perioden fra 2009 til 2014, mens tallet forventes at være det dobbelte fra 2015 til 2021.

Og da Danmark er det første land, som foretager en så omfattende modernisering af jernbaneanlægget, ligger der ikke bare arbejdspladser men også uvurderlig erfaring at hente.

- Der er ingen tvivl om, at interessen for at være med i de danske jernbaneprojekter er stor både blandt danske og udenlandske selskaber. Netop signalanlægget er ret unikt, da det udskiftes over hele landet. De erfaringer, som hentes her, kan bruges, når andre lande følger efter med lignende projekter. Dermed kan der udløses eksport, hvis også hjemlige virksomheder får del i de danske projekter, siger Peter Sonne, formand for brancheorganisationen BaneBranchen samt salgsdirektør hos Bombardier, til Jyllands-Posten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078