23948sdkhjf

Lastbil-opbygger: - Det vælter ind med opgaver

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Siden Sawo har overtaget karosserifabrikken Brdr. Platz er der blevet endnu mere travlt på Ellehammesrvej i Haderslev

- Jeg kan godt mærke, at der er kommet 10 sælgere på. Det vælter ind med opgaver. Det er så positivt, at jeg næsten ikke kan finde ord for det.

Sådan lyder det fra Jørgen Platz, der siden oktober 2018 ikke har været fabriksejer, men afdelingsleder i Sawo med ansvar for afdelingen i Haderslev.

- Sawo har valgt at køre videre med navnet Platz; det er jo et navn, som er synonym med kvalitet, griner Jørgen Platz; men rent juridisk er vi en af Sawos 15 afdelinger. Vi er en af de større afdelinger med 18 medarbejdere og 10 opbyggerpladser. Siden overtagelsen har vi virkelig fået meget mere at lave, og det er jo fantastisk positivt.

- De flere opgaver skyldes dels, at Sawos samlede sælgerstyrke nu også arbejdet for os, dels at vi har fået de opgaver, som Sawo ellers har fået lavet hos andre her i det sønderjyske, forklarer Jørgen Platz.

Hvorfor solgte I fabrikken?
- Både jeg og min storebror er over 60 år, og der er ikke en naturlig arvtager til virksomheden. Nu er vi overtaget af én, som gerne vil blive ved med at lave det, vi laver - og som gerne vil blive her i Haderslev. Det har været vigtigt for os og vores ansatte. Og så er det oven i købet en køber, som vi kender godt, og som vi har samarbejdet med i mange år. Det kunne jo ikke være bedre, forklarer Jørgen Platz.

- Sawo har manglet en fabrik i Sønderjylland, og de har manglet en fabrik, der kunne lave de ting, som vi laver. Det er det, man kalder for "win-win."

- Det har været helt perfekt. Hele overtagelsen er foregået i en fantastisk ånd. Vi er blevet vel modtaget. Selvfølgelig er der nye ting, vi skal lære, og systemer, der fungerer anderledes; men vi er alle glade, og det kører rigtig fint.

Rundtur på fabrikken
Og hvad laver de så hos Platz? Jørgen Platz tager mig en tur rundt på fabrikken med de 18 ansatte.

- Her er vi i gang med et par biler til Bera Stillads i Nordjylland, forklarer han og peger på "en bunke stål", som ligger klar på et par bukke.

- Vi bygger ladet op helt fra bunden af, forklarer han . De stykker jern dér bliver til kantprofiler.

- De bliver lavet med specielle afstande til stokkehullerne til stilladsrørene. Så bliver der lagt en stålbund, og til sidst monterer vi en 15 ton Hiab-kran.

Vi går videre til et andet lad, der skal bygges på et Scania-chassis. Det bliver til et lad til en tømmerhandel.

- Vi køber jernet ved Sanistål og bygger selv ladet op. Lige nu er vi ved at montere krankonsollen. Der kommer faktisk en helt ny Hiab 26 ton/meter kran på. Det er en helt ny model, som er en af nyhederne på transportmessen.

Transportmessen i Herning? Jamen, det er bare om tre uger? Kan det virkelig nås, spørger jeg?
- Ja, det skal nås, og det når vi også, svarer Jørgen Platz. Det vil jeg da gerne prale lidt af. Vi begyndte at save i jernet for otte dage siden, og opbygningen bliver færdig til messen. Vi har arbejdet, så blodet sprøjter. Dag og nat.

- Vi skal også nå at gøre denne Volvo klar med tømmerlad, siger han, mens vi fortsætter rundturen. Her er et demo-køretøj, som Sawo bygger i samarbejde med Volvo. Den bliver opbygget med tømmerlad. Det er en af de spændende nyheder, der har premiere på messen. Begge biler skal være færdige 18. marts.

- Som noget nyt er Sawo også begyndt at importere tiplad til biler fra 3,5 ton. Det har vi hos Platz tidligere haft stor erfaring med. Indtil finanskrisen i 2008 lavede vi mange små lad med bagtip til anlægsgartnere, entreprenører og lignende. Det er der igen et stort marked for, så det er vi også gået i gang med. Lige nu bygger vi lad til en Iveco og en Renault. Begge biler skal også med på transportmessen.

Over seks meter til loftet
Jørgen Platz fortæller også om de udvidelser, fabrikken har været igennem.

- Den første udvidelse var i 2007. Dengang byggede vi ikke højt nok. Der var kun 4,5 meter under portalkranen. Det har vi lært af, så da vi i 2017 skulle udvide igen, byggede vi i 6,5 meters højde. Her i denne del af fabrikken har vi 5,5 meter under loftskranen. Det er bare skønt.

Du er jo uddannet smed. Svejser du stadig?
- Nej, ikke længere, siger Jørgen. Jeg er holdt op for et år siden.

Hvor meget er I blevet integreret med de andre Sawo-afdelinger?
- Indtil nu har det mest været "business as usual". Vi har vores sædvanlige medarbejdere og vores egen ingeniør. Han kan supplere Sawos tekniske afdeling, men han har også fået nogle dygtige kolleger at sparre med. Så også her oplever vi en enorm synergieffekt. Disse synergier giver helt uundgåeligt en masse spændende opgaver til vores afdeling.

- Så svaret på dit spørgsmål må være, at vi meget hurtigt bliver 100 pct. integreret med de andre Sawo-afdelinger - blandt andet i kraft af det gode samarbejde, der tilstræbes afdelingerne imellem.

Har I plads nok?
- Vi har faktisk stadig plads til endnu flere opgaver; men rent fysisk har vi kun den plads, vi råder over lige nu. Vi kan ikke bygge mere til; men ude på gårdspladsen har vi en hal, som vi kan renovere og tage i brug, hvis vi en dag skal bruge mere plads.

Platz senior købte fabrikken i 1978
Hvor stammer fabrikken her egentlig fra?
- I tidernes morgen hed den Axel Skrydstrups Smede- og Maskinværksted. Den er fra 1962 - og det er faktisk her, jeg stod i lære, forklarer Jørgen Platz. Jeg blev udlært i 1978, samme år som min far købte fabrikken.

- Min far var Mercedes-forhandler, men han var også en af de første til at interessere sig for "one-stop-shopping" - altså at kunderne kunne få det hele ved kun at handle ét sted. De kunne købe en Mercedes varebil eller lastbil hos os, få den bygget op hos os og få den leveret af os - altså fra én og samme virksomhed. Det dyrkede han allerede i 1978.

- Vi solgte Mercedes-forhandlingen i Sønderjylland i 2003, og siden har min bror og jeg arbejdet her i karosserifabrikken Brdr. Platz.

Tre lærlinge
- Vi har tre lærlinge, selv om vi kun har 18 mand. Det er nogle dygtige knægte, som gerne vil udfordres og have nogle spændende opgaver. De får de her. Selv om det tager tid og koster lidt penge, er det en rigtig god investering. Allerede som anden-års lærling har man enorm glæde af sådan en knægt.

- Desuden er vi nødt til at tage lærlinge, hvis vi vil sikre, at vi kan blive ved med at have kvalificeret arbejdskraft. Så det hænger sammen.

Hvor længe bliver du ved?
- Så længe jeg synes, det er sjovt, svarer Jørgen.

- Der er ingen krav eller begrænsninger fra Sawos side eller fra hjemmefronten. Jeg kan lide mit arbejde, og nu hvor vi er overtaget af Sawo, er der ingen bekymringer om fremtiden.

- Jeg har en førstemand, som er meget dygtig. Det er nok ham, der engang skal overtage min plads.

Efter Jørgen Platz blev udlært smed i 1978, kørte han nogle år som eksportchauffør. Derefter drog han udenlands for cementkoncernen FLSmidth.

- I ni år var jeg med til at åbne cementfabrikker over hele verden. Jeg var i Fjernøsten, Mellemøsten, Afrika og Sydamerika

- Da jeg kom hjem i 1989, begyndte jeg i familiens bilforretning; men den solgte vi i 2003. Siden koncentrerede vi os om karosserifabrikken.

- Vi har faktisk altid delt arbejdet, så jeg har taget mig af arbejdet på fabrikken, mens Jens Erik har koncentreret sig om salget. Det har han gjort gennem selskabet B.P. Trailer.

- Sådan er det også i dag. Jens Erik kører fortsat sin forretning i B.P. Trailer, hvor han importerer trailere, containerchassiser, påhængsvogne med mere. Han har intet juridisk med Sawo at gøre. Det er mig, der er ansat i Sawo, og det er mig, der er den daglige leder af karosserifabrikken Sawo Haderslev, Platz Karrosseri.

- Jens Erik får så opbygget sine trailere hos os - og betaler for det. Sådan er det, siger Jørgen Platz, inden vi slutter rundvisningen og får en kop kaffe på kontoret.

Mere om: Brdr. Platz
Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

- Vi vil hellere investere i nye maskiner end sige nej til opgaver

Dan Hill Plast har investeret stort de sidste 20 år og udvidet maskinparken, blandt andet med en rotationsstøbemaskine, som kan støbe emner større end fire meter

Brugte maskiner går som varmt brød på verdensmarkedet

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

HAI Horsens køber tysk overfladebehandler

En million til varmepumpe-nørderi: Nye pumper under udvikling

Nyhedsbrev

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

2

Stena Recycling skal genanvende udtjente køleskabe for Carlsberg

Danske varmepumper rykker fra Sørup til Færøerne: Salget går over al forventning

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny mand hos Process Engineering

Grundfos indgår nyt, digitalt samarbejde

Dansk industriproduktion trækker op i dårlig EU-statistik

Siemens Gamesa lander canadisk ordre

Korsør Havn kommer skrotfirma til undsætning

Navnenyheder
Ny administrerende direktør hos Bürkert Danmark

Holtec Automatic knopskyder og søger ansatte

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny divisionschef hos Hans Buch

DanRobotics har nyt rekordår

Ingen kompensation til Jobi Værft efter udbuds-fadæse

To danske bølgeenergianlæg får nyt liv med armeret beton

Vindmøllevinge får nyt liv på Aalborg Havn

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny vind-mand hos Blaaholm

Regnskab
Markant fremgang for ingeniørhuset Frecon

Regnskab
FLSmidth i mål med 2019-forventninger

Dansk Metal anbefaler ja til overenskomst

FLSmidth får endnu en russisk milliardordre

Danmark er pennefører på ny europæisk vision for kunstig intelligens

Kontant afregning til Vestas-medarbejdere

Lemvigh-Müller vinder tre udbud hos ingrediensgigant

3F advarer: Chefer truer udenlandske ansatte til at droppe fagforeningen

Vestas fordobler nordiske leverancer på to år

Finsk ordre til Vestas

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny montør hos JO Hydraulics

Danske testsystemer skal automatisere olieindustrien

Coronavirus lukker to Polytech-afdelinger

Skrotvirksomhed vil blive på Korsør Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er det dig? Eller en du kender?

BSV - meget mere end jern og gul maling

Ny værktøjsholder gør præcisionsbearbejdning enkelt

Vi har nyt katalog på gaden!

Demo-udstyr sælges

Chiller vandkøleanlæg med klimavenligt kølemiddel

Brugte & Nye kranløsninger købes og sælges

Smed ved Rødbyhavn og Lolland-Falster. Nielssons smede

Samarbejde skaber klimavenligt ventilationsanlæg

Produktpræsentation 4.0

PRO-CONSULT fortsætter, hvor andre giver op

Præcisionsarbejde med plotterskærer

Parti brugte 20-fods containere – KUN KR. 12.900,00/stk.

Smedeservice og stål konstruktioner Sydsjælland

Flotte opbygninger til Københavns Kommune

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Hvorfor bør man vælge originale reservedele?

Nye kræfter til LT-holdet

Sæt skinner under kranen og optimér byggepladsen

Hurtig levering til nybyggede hospitaler i Wuhan

Ekspertviden om standarder sparer tid for virksomheder

Lille svejserobotløsning opfordrer til fleksibilitet i produ

Skal din produktion være digital i 2020?

Brugt Messer MetalMaster plasmaskæremaskine i tip top stand

BendGuide App fra TRUMPF!

Send til en kollega

0.158