23948sdkhjf

Esbjerg Shipyard skal ruste 'Danmark' til fremtiden

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Skoleskibet 'Danmark', som har sejlet siden 1933, står over for en større renovering og modernisering af agterskibet. Der er rejst 20 mio. kroner til formålet

En af landets smukkeste repræsentanter står over for en omfattende restaurering.

Læs også: Erhvervsdage åbner de studerendes øjne

Der er tale om skoleskibet 'Danmark', som har sejlet siden 1933. Agterskibet skal moderniseres, og store danske fonde, heriblandt flere store maritime fonde, har støttet projektet med næsten 20 mio. kroner tilsammen.

Renoveringen vil finde sted på Esbjerg Shipyard A/S, som har vundet EU-udbudsrunden, hvor flere danske værfter har givet tilbud på det komplicerede projekt. Renoveringen skal i høj grad udføres med den største respekt for skibets historie og oprindelige interiør.

Vi glæder os til samarbejdet med Esbjerg Shipyard A/S, og vi ser frem til at se det færdige resultat af arbejdet på skibet, siger Pia Ankerstjerne, direktør på Martec, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det er virkelig fantastisk at opleve den entusiasme og kærlighed til skibet, der ligger bag den store støtte, som skibet modtager. 

FAKTA - Esbjerg Shipyard 

  • Er en del af Granly-gruppen.
  • Tilbyder dokning af alle slags skibe i to flyde-dokke, op til 120 m længde, 19,5 m bredde og 4.500 t
  • Nybygning af skibe, f.eks. Crew Boats/CTW, Supply Vessels, Survey Boats
  • Seafastning
  • Reparation og service af alle typer fartøjer

 

Projektet

Skibets historie, traditioner og smukke fremtoning understreger vigtigheden af, at moderniseringen sker med hensyntagen til skibets æstetik, således at de smukke rammer bevares til eftertiden.

Læs også: Prins Joachim indviede Martec

Samtidigt skal moderniseringen sikre et stærkt og fremtidssikret skib, som lever op til moderne navigations- og kommunikationsstandarder, som skibets elever efter endt uddannelse kan forvente at møde på et nutidigt handelsskib.

Teakdækket udskiftes, men det oprindelige interiør bevares eller restaureres, hvor det et muligt, og udtjente materialer udskiftes. El- og it-infrastruktur opdateres, fryse -og kølefaciliteter renoveres, og en gennemgribende modernisering af broen gennemføres.

Efter årets togt sejler skibet omkring den 1. juli 2019 ind til Esbjerg Shipyard A/S, hvor arbejdet gennemføres indtil december 2019. Skibet vil således være i topform til sit fortsatte virke som en stolt repræsentant for Det Blå Danmark. Allerede i foråret 2020 påbegyndes det næste store togt, som denne gang forventes at have kurs mod OL i Tokyo.

Projektansvarlig hos Esbjerg Shipyard A/S, Brian Mose, som i lighed med mange andre i Danmark har stor veneration for skoleskibet, glæder sig til at bidrage til skibets fremtidige drift.

Læs også: UN Mobilkraner leverer specialfremstillet offshore-kran

- Vi sætter en stor ære i at gennemføre arbejdet nænsomt, med stor nøjagtighed og med hensyntagen til, at det er et dansk klenodie, der skal repræsentere Danmark i mange år fremover, siger han i pressemeddelelsen.

Maritim fremtid

Det er Martec, der har 'Danmark' i flåden. Cirka en fjerdedel af eleverne om bord på skoleskibet kommer fra uddannelsen HF-Søfart. Med en HF-Søfart får eleverne en traditionel studentereksamen kombineret med en maritim håndværksmæssig uddannelse.

- Det er noget helt særligt for danske unge at kunne tage den grundlæggende maritime uddannelse som ubefaren skibsassistent ombord på skoleskibet 'Danmark', og for de studerende på HF-Søfart giver togtet konkret og praktisk erfaring med søfarten, som et led i den praktisk orienterede maritime studentereksamen. De mange, mange elever, der igennem tiden er uddannet om bord, glemmer det aldrig, og mange vender gang på gang tilbage, for at bidrage til skibets drift og udvikling, siger Pia Ankerstjerne.

Det er Den A.P. Møllerske Støttefond, Lauritzen Fonden, Hempel Fonden, Augustinus Fonden og Dampskibsselskabet Norden A/S // Orients Fond, der har gjort renoveringen af 'Danmark' mulig.

Læs også: Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

AB Jensen Maskinfabrik bliver til ABJ Metal

Ny direktør hos Danstoker

Danmark er verdensførende i eksport af generatorer til vindmøller

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny kvalitetschef hos Seritronic

Færre fyringer end forventet hos Birn

Nyhedsbrev

19.562 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny salgsdirektør hos Uponor

Bilindustriens stigende miljøkrav giver fordel til danske underleverandører

Bladt slår sig permanent ned på Lindø

HMF Group investerer i lavere leveringstid

To plastvirksomheder bliver til én

Dansk energigigant skal bygge New Jerseys første havvindmøllepark

HMK Bilcon bygger mobil restaurant til detailgigant

Navnenyheder
Nyt om navne: N.C. Nielsen ansætter heavy duty-salgschef

Lokal storordre til Jorgensen Engineering

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Fire kvartaler i træk med overskud hos MHI Vestas

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Universal Robots lander partnerskab med CNC-gigant

HydraSpecma overgår egne forventninger

Flex Trim træder på bremsen i Tyskland

Simas Filters bygger nyt domicil

Ventet tilbagegang hos NKT

Vestas’ ordrebog bugner

Vindmølleproducenten skuffer dog på indtjeningen i andet kvartal

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Egatec lander tocifret millionordre

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

SH Group henter ny topchef for service

Nye tal: Vi er i førerfeltet i det globale robot-kapløb

Siemens Gamesa henter storordre i Indien

Terma snupper praktikpladspris

Danmark skal vise vejen i amerikansk havvind-eventyr

Bladt sender ordre til Århus-virksomhed

Global Castings skifter navn

Mir runder endnu en milepæl

Eksplosiv vækst hos Sanovo

Sydkorea henter grøn inspiration i Ringkøbing-Skjern

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Grundstenlæggelsen til verdens ydelsesstærkeste værktøjslogistik i Nürnberg

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Hvordan adskiller Deep Learning sig fra traditionel vision

Damstahl styrker forsyningen af plader

Nu kan du slippe for at bruge lang tid på at indstille din DC motor med driver

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Thybotech ApS øger levetiden med termisk påsprøjtet hårdmetal på pumpeaksler.

Store emner fylder også godt i produktionsplanen hos RIVAL

International FOOD Contest får betydelig international opmærksomhed

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Startkit til din messestand

ZF Danmark er en del af ZF Group et af de største firmaer i verden

Laserskæring op til 6000 x 2000 mm hos Ollerup Maskinfabrik (Slagelse)

O. Ryttergaard Værktøj A/S - HUSK vores Speedtiger VHM-fræser kampagne !

Industrirobotter fra Rotec

Wieland Electric A/S deltager på Husum Wind 2019

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Klimavenlige løsninger, der betaler sig

Tilmeld dig årets Industri & Design Forum 2019

Kom til håndværkerfest i Aarhus!

Send til en kollega

0.306