23948sdkhjf

Esbjerg Shipyard skal ruste 'Danmark' til fremtiden

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Skoleskibet 'Danmark', som har sejlet siden 1933, står over for en større renovering og modernisering af agterskibet. Der er rejst 20 mio. kroner til formålet

En af landets smukkeste repræsentanter står over for en omfattende restaurering.

Læs også: Erhvervsdage åbner de studerendes øjne

Der er tale om skoleskibet 'Danmark', som har sejlet siden 1933. Agterskibet skal moderniseres, og store danske fonde, heriblandt flere store maritime fonde, har støttet projektet med næsten 20 mio. kroner tilsammen.

Renoveringen vil finde sted på Esbjerg Shipyard A/S, som har vundet EU-udbudsrunden, hvor flere danske værfter har givet tilbud på det komplicerede projekt. Renoveringen skal i høj grad udføres med den største respekt for skibets historie og oprindelige interiør.

Vi glæder os til samarbejdet med Esbjerg Shipyard A/S, og vi ser frem til at se det færdige resultat af arbejdet på skibet, siger Pia Ankerstjerne, direktør på Martec, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det er virkelig fantastisk at opleve den entusiasme og kærlighed til skibet, der ligger bag den store støtte, som skibet modtager. 

FAKTA - Esbjerg Shipyard 

  • Er en del af Granly-gruppen.
  • Tilbyder dokning af alle slags skibe i to flyde-dokke, op til 120 m længde, 19,5 m bredde og 4.500 t
  • Nybygning af skibe, f.eks. Crew Boats/CTW, Supply Vessels, Survey Boats
  • Seafastning
  • Reparation og service af alle typer fartøjer

 

Projektet

Skibets historie, traditioner og smukke fremtoning understreger vigtigheden af, at moderniseringen sker med hensyntagen til skibets æstetik, således at de smukke rammer bevares til eftertiden.

Læs også: Prins Joachim indviede Martec

Samtidigt skal moderniseringen sikre et stærkt og fremtidssikret skib, som lever op til moderne navigations- og kommunikationsstandarder, som skibets elever efter endt uddannelse kan forvente at møde på et nutidigt handelsskib.

Teakdækket udskiftes, men det oprindelige interiør bevares eller restaureres, hvor det et muligt, og udtjente materialer udskiftes. El- og it-infrastruktur opdateres, fryse -og kølefaciliteter renoveres, og en gennemgribende modernisering af broen gennemføres.

Efter årets togt sejler skibet omkring den 1. juli 2019 ind til Esbjerg Shipyard A/S, hvor arbejdet gennemføres indtil december 2019. Skibet vil således være i topform til sit fortsatte virke som en stolt repræsentant for Det Blå Danmark. Allerede i foråret 2020 påbegyndes det næste store togt, som denne gang forventes at have kurs mod OL i Tokyo.

Projektansvarlig hos Esbjerg Shipyard A/S, Brian Mose, som i lighed med mange andre i Danmark har stor veneration for skoleskibet, glæder sig til at bidrage til skibets fremtidige drift.

Læs også: UN Mobilkraner leverer specialfremstillet offshore-kran

- Vi sætter en stor ære i at gennemføre arbejdet nænsomt, med stor nøjagtighed og med hensyntagen til, at det er et dansk klenodie, der skal repræsentere Danmark i mange år fremover, siger han i pressemeddelelsen.

Maritim fremtid

Det er Martec, der har 'Danmark' i flåden. Cirka en fjerdedel af eleverne om bord på skoleskibet kommer fra uddannelsen HF-Søfart. Med en HF-Søfart får eleverne en traditionel studentereksamen kombineret med en maritim håndværksmæssig uddannelse.

- Det er noget helt særligt for danske unge at kunne tage den grundlæggende maritime uddannelse som ubefaren skibsassistent ombord på skoleskibet 'Danmark', og for de studerende på HF-Søfart giver togtet konkret og praktisk erfaring med søfarten, som et led i den praktisk orienterede maritime studentereksamen. De mange, mange elever, der igennem tiden er uddannet om bord, glemmer det aldrig, og mange vender gang på gang tilbage, for at bidrage til skibets drift og udvikling, siger Pia Ankerstjerne.

Det er Den A.P. Møllerske Støttefond, Lauritzen Fonden, Hempel Fonden, Augustinus Fonden og Dampskibsselskabet Norden A/S // Orients Fond, der har gjort renoveringen af 'Danmark' mulig.

Læs også: Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Regnskab
Rekordoverskud hos Wila

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

EdmoLift fejrer et år i Danmark

SP Group direktør: Vores bedste kvartal på top og bund

Nyhedsbrev

Det sker: Automationsbranchen samles igen i Odense

Ny robot-uddannelse på DTU

Mærsk får underskud trods bedre tider på verdenshavene

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er begyndt

Pumpeproducent køber underleverandør

Stadig røde tal hos Tresu

Mild vinter luner hos Rias

Blue Ocean Robotics løb med international pris

Pæn vækst hos AO Johansen

Siemens Gamesa når milepæl

Vestas tangerer kinesisk højderekord

Intech International tredobler overskuddet

Howden har fået nye ejere

Op og ned hos Brd. Klee

Dansk robotvirksomhed nomineret til international pris

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Finsk ordre til Vestas

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Polsk fabrik koster på bundlinjen hos KSM Group

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

Indien rykker op i hierarkiet hos Grundfos

Opkøb skubber til væksten hos Maskinfabrikken HMA

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

Cabinplant-succes på tysk messe

Ventet underskud hos NKT

Nyt om navne: Ny mand hos Hans Følsgaard

Solidt plus hos Eico

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ses vi på Ligna i denne uge?

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

HF indgår partnerskab

Hvorfor skal man bruge en luftdyse, når man blæser med trykluft?

Veldokumenteret vej fra jord til bord

Automationsbranchen samles igen i Odense

Ekstrem robuste sikkerheds magnet switche og interlocks..

Massetilpasning: Derfor er det fremtiden

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Autodesk Inventor Sheet Metal kursus

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

TILBUD fra Munck Kraner A/S

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Dansk male succes i Norge

Lars Lauridsen glæder sig over flot årsregnskab

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

“Sammen opnår vi topresultater”

3 måleprincipper – én transmitter

Jyllandsposten i Aarhus

Overflader i fokus på LIGNA 2019

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

www.SARATOOLS.com - Webshop fra O. Ryttergaard Værktøj A/S

Dansk RobotTeknik installerer en specialudviklet robotløsning til håndterin...

Send til en kollega

0.168