Sæbekassebiler. Det lyder som en hobby for rigtige legebørn, og det er det også. Men samtid er det ramme alvor. Det gælder en afsluttende eksamenskarakter i faget kompositmaterialer på maskiningeniøruddannelsen ved Ingeniørhøjskolen i Århus.
- Det har været rigtig sjovt at lave bilerne fra bunden, men man skal ikke undervurdere kompleksiteten i vores arbejde. Kompositmaterialer er en hel videnskab i sig selv. Man skal både forstå materialernes opbygning og deres egenskaber, siger Daniel Maass fra Ingeniørhøjskolen i Århus.
Han har lavet sin sæbekassebil af kulfiber, som er både lettere og stærkere end de fleste andre faste materialer.
Kulfiber er et kompositmateriale, der består af en blanding tørt fiber og et særligt bindemiddel. I dag bruger man materialet i mange forskellige industrielle sammenhænge - blandt andet i luftfarts- og militærindustrien. Og samtidig med, at Daniel Maass bygger sæbekassebiler i letvægtsklassen på Ingeniørhøjskolen, bruger han faktisk sin viden om kompositmaterialer til at bygge flydele i sit studiejob hos Terma i Grenaa.
- Når man arbejder med kulfiber, skal man være meget omhyggelig i sine beregninger af blandingsforhold. Det gælder uanset, om det er en sæbekassebiler eller kamphelikoptere, man har med at gøre. Man skal tage højde for både anvendelsen og dimensioneringen af materialet og en række andre designparametre, forklarer han.
God fartSæbekassebilen er bygget op omkring stellet fra en gokart med to uafhængige bremsesystemer, 16 tommer cykelhjul og monteret med en støbt kulfiberskal.
De studerende har selvfølgelig forud for eksamen testkørt deres biler ved et løb i Mindeparken i sidste uge.
- Det var en rigtig god fornemmelse at tage bilerne i brug efter lang tids hårdt arbejde med både det teoretiske og det praktiske. Man kan faktisk opnå en ret god fart ved bare en lille hældning på vejen, siger Daniel Maass.