23948sdkhjf

Grundfos taber stadig millioner i udviklingsselskab

Grundfos New Business har kostet pumpegiganten 375 mio. kr. de seneste fem år. Det er en investering i fremtiden, siger koncernchefen.
Grundfos New Business er etableret som et innovationsselskab, der skal bringe nye teknologier frem. I sagens natur investeres der derfor mange penge i udviklingsarbejdet, og hidtil har det kostet Grundfos 375 mio. kr.

- I regnskabsmæssig forstand er underskuddet i Grundfos New Business ganske rigtigt i den størrelsesorden. Men vi betragter det ikke som et tab. For Grundfos er det en investering i fremtiden. Vi tror fuldt og fast på, at vi tjener den investering hjem igen, udtaler Grundfos’ koncernchef Carsten Bjerg til Børsen.

Problemer med spildevands-teknologi
Grundfos New Business dækker p.t. over de fem datterselskaber Infarm, Sensor, Lifelink, Microrefinery og Biobooster.

Specielt sidstnævnte har været en dyr affære. I 2010 fik Grundfos New Business et samlet underskud på 129 mio. kr., og af disse kom de 94 mio. kr. fra Biobooster, der producerer udstyr til spildevandsrensning. Til gengæld er Sensor og Lifelink tæt på at give overskud.

At der er penge i satsningen beviste Grundfos New Business dog i efteråret 2010, da man solgte datterselskabet Nonox til tyske Ernitec. Salget indbragte Grundfos en trecifret millionindtægt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097