23948sdkhjf

Nye markeder trækker Logstor op

De europæiske markeder går fortsat trægt hos den danske producent af fjernvarmerør. Alligevel blev det til en lille fremgang i omsætningen i 2010.
Logstor leverede en omsætningsfremgang på 3 % sammenlignet med 2009. Den samlede omsætning endte dermed på 2,029 mia. kr.

Ustabile råvaremarkeder samt et øget omkostningsniveau i bestræbelserne på at erobre nye markeder, specielt i Kina, Mellemøsten samt Rusland medførte dog en reduceret driftsindtjening. EBITDA faldt med 30 mio. kr. til 204 mio. kr. i 2010.

Trægt europæisk marked
Udviklingen på Logstors traditionelle hovedmarkeder i Europa har været træg, og særligt det nordeuropæiske marked, anført af det svenske marked, har vist en beskeden vækst.

Det tyske marked har været præget af vækst, men overkapacitet har medført priskonkurrence. Udviklingen på markederne i Central- og Østeuropa har vist gode takter og stigende aktivitet.

- Vi ser i øjeblikket et europæisk marked, der er trængt, og hvor der derfor er hård konkurrence. Til gengæld er den langsigtede tendens klart, at der er en voksende interesse for vores produkter i takt med, at den politiske holdning bliver mere nuanceret og beslutningstagerne erkender det store potentiale, der er i energieffektiviseringer, siger Logstors administrerende direktør, Preben Tolstrup.

Stort vækstpotentiale i Kina
På andre markeder er der dog mere gang i væksten, og i Kina har Logstor lanceret en aggressiv strategi for at spille en aktiv rolle. En milepæl på dette område var indgåelse af en rammekontrakt med den kinesiske by Harbin om udvidelse og renovering af byens fjernvarmesystem til en værdi af mere end 3 mia. kr.

Logstor er for tiden i gang med at opbygge den nødvendige produktionskapacitet for at kunne levere ordren til Harbin samt andre forventede ordrer til det kinesiske marked. Det overordnede billede der tegner sig på det kinesiske marked, er meget lovende, og det forventes, at den danske koncern fortsat vil opleve markant vækst i Kina.

- Potentialet er enormt i Kina, og vi ser en stigende efterspørgsel efter vores løsninger. Samtidig er der et stort behov for systemløsninger, som vi i øjeblikket arbejder på at lancere i samarbejde med en række store danske virksomheder, siger Preben Tolstrup.

Investering i Mellemøsten betaler sig
I begyndelsen af 2010 indviede Logstor sin nye joint venture fabrik i Dubai. Fabrikken blev etableret for at kunne betjene det kraftigt voksende marked for fjernkøling i regionen. Etablering af fabrikken samt den kommercielle satsning på Mellemøsten har resulteret i en vækst i salget på 211 % i 2010.

I løbet af 2010 har Løgstør-virksomheden leveret præisolerede rørsystemer til projekter i Qatar, Egypten og Oman, og forretningsområdet har opbygget en stærk pipeline af nye projekter til levering i 2011/2012.

Generelt forventer Logstor, at kombinationen af en stabiliseret og moderat voksende europæisk forretning, en markant voksende fjernkølingsforretning i Mellemøsten samt meget store potentialer på det kinesiske marked, vil danne grundlaget for et solidt resultat i 2011 og derefter. Ydermere forventes forretningsområdet Olie & Gas at nyde godt af den stigende aktivitet, der ses inden for sektoren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111