23948sdkhjf

Klumme: Innovativt design er nøglen til flere markedsandele

Danske virksomheder er rundt om i verden kendt for deres evne til at designe produkter, hvis form og funktion på smukkeste vis smelter sammen. Faktum er imidlertid, at disse ikoner kun udgør en brøkdel af de produkter, danske virksomheder fremstiller. Resten har store markedsandele at vinde på at udnytte evnen til at skabe innovativt og attraktivt design.
Klumme af Mads Storgaard, Autodesk Manufacturing Solutions

Ikke desto mindre, og med finanskrisens komme, bruger danske virksomheder alt for meget energi på at reducere omkostningerne i produktionen, indføre effektiviserende ERP-systemer og ansætte medarbejdere, der kan tjene penge ved at skære ind til benet. Det er selvfølgelig vigtige faktorer, men vi mister fokus på det, der i virkeligheden får kunderne til at købe vores produkter, nemlig det innovative design. Ikke bare smukt og godt design, men innovativt industrielt design, der flytter grænser og kombinerer det smukke med det funktionelle.

Danske virksomheder har en tro på, at vi kan spare eller effektivisere os til flere markedsandele. Det er bare ikke et nyt ERP-system, der bestemmer, om dine kunder vælger dit produkt. Den absolut største værditilførsel til dit produkt sker i designfasen. Det er her, produktet DNA-testes. Det er her, alt det, der er svært at sætte ord på, men som kunderne alligevel taler om, fastlægges. Og det er her, økonomiafdelingen som regel træder ind med dystre miner, fordi de ikke kan sætte to streger under det designmæssige og innovative investeringsafkast. Sidstnævnte er dødbringende. For designet er det, der sammen med et godt og velfungerende produkt, får endnu flere kunder til at vælge os til snarere end fra.

Det er præcis den strategi, de koreanske bilfabrikker arbejder efter. Produkterne er måske endnu ikke helt på højde med det bedste fra andre lande, men designafdelingerne arbejder på højtryk for at øge kvalitetsoplevelsen og det visuelle indtryk. Det flytter markedsandele, og produktet bliver løftet og får tilført endnu mere oplevet kvalitet. Herhjemme er vi nødt til at gøre det samme, fordi vores lønniveau er så højt, at vi ikke kan overleve på en slank organisation og en effektiv produktion alene. I iveren efter at spare os til flere markedsandele sætter mange danske virksomheder desværre bare innovation og design over styr og glemmer helt, hvad det er, kunderne vil ha’. Og min påstand er altså, at kunderne langt hen ad vejen er hamrende ligeglade med, hvor effektivt dit produkt er produceret, så længe det ligner en million og er prissat konkurrencedygtigt.

Danske virksomheder har ikke råd til andet end at indtage førerfeltet i de nicher, vi bevæger os i. Det er ikke længere tilstrækkeligt at kunne producere effektivt. Vi skal derfor omstille os fra en omkostningsbaseret produktionsfilosofi til en designdrevet vækstfilosofi. Det er en svær disciplin, men ikke desto mindre er det lige nu en af de vigtigste discipliner i lavtlønslandene omkring os.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078