23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maskinfabrik finder vejen til succes

Jan Bach Maskinfabrik i Skælskør satser benhårdt på tæt kundekontakt og eksport til vores nabolande.

Der var engang, hvor Jan Bach Maskinfabrik lå midt i Skælskør by og med blot to ansatte kunne både svejse, skære, fræse, dreje og bukke for kunderne, hvor de fleste lå i lokalområdet.

Sådan er det ikke mere, for maskinfabrikken med i dag 25 ansatte og grundlægger Jan Bach i spidsen har siden i begyndelsen i 1986 bevæget sig mod mere og mere specialiseret spåntagning i mindre serier og i dag med en hovedvægt på emner i aluminium.

Nu ligger fabrikken i industrikvarteret i udkanten af den sydvestsjællandske by, og serierne er typisk mellem 25-1000 styk til en vifte af kunder.

- 50 procent af produktionen er i dag til eksport til kunder i hovedsageligt Norge, Sverige og Tyskland, siger Jan Bach, som selv er uddannet maskinarbejder og har startet eksportarbejdet op på messer i blandt andet Tyskland og Sverige.

Fastholder kunder

Derefter er der investeret hårdt benarbejde og rigtig mange kørte kilometer for at følge messekontakterne op og få kunderne til at placere ordre på maskinerne i Skælskør. For tæt samspil og direkte kontakt med kunderne er helt afgørende for Jan Bach Maskinfabrik.

- Vi har klaret os rigtig godt på vores tætte dialog og opfølgning med kunderne, og vi satser meget stærkt på den tætte kundekontakt. Du kan sige, at vi på den måde har formået at fastholde de kunder, hvor det ikke kun er prisen, der er afgørende, siger Jan Bach.

Presset fra Asien

Jan Bach henviser til, at stort set alle aktører i metalindustrien mærker, at rigtig mange emner ryger til produktion i lavtlønslande, hvor kvaliteten på mange fronter også er på vej op.

Samtidig er Jan Bach Maskinfabrik langt fra alene om at investere i automation og robotter for at øge produktiviteten og holde priserne nede.

- For fem år siden steg presset fra Asien markant, og vi oplever jo også, at emner ryger til Asien på grund af prisen, men vi har erkendt, at det er sådan markedet er, siger Jan Bach, som har fuld forståelse for, at kunderne også er under prispres.

Derfor handler det om at finde de emner, hvor prisen ikke er eneste parameter.

- Derfor har vi fokuseret på kundernes lavvolumen produkter, hvor kvalitet og fleksibilitet er meget vigtigt. Hvis kunderne står med en udfordring og eksempelvis skal bruge 50 styk af et specielt emne meget hurtigt, så kan vi altid få det til at passe ind og levere meget hurtigt.

Som del af det tætte samspil med kunderne er Jan Bach Maskinfabrik ofte med i udvikling af kundernes prototyper. Det koster tid og kræfter med risiko for, at den endelige ordre på produktion af de givne emner ender et andet sted.

Medarbejdere i topkvalitet

- Men sådan er det jo, siger Jan Bach, der i den sidste ende ikke er i tvivl om, hvad det bedste kort er på hånden i spillet om kunder og kontrakter.

- Det er vores medarbejderes erfaring kombineret med maskiner i topkvalitet, og så betyder det også noget, at vi har eget målerum, siger han med henvisning til det topmoderne målerum, som er placeret i den ene side af maskinfabrikken.

Derudover satser maskinfabrikken i Skælskør i stigende grad på montering. Det sker på den anden side af vejen, hvor råvarelager, færdigvarelager og montage er samlet i en 1600 kvadratmeter bygning.

At Jan Bach i dag råder over bygningen på den anden side af vejen, har givet mulighed for nyindretning af de 1200 kvadratmeter i selve maskinfabrikken, hvor maskinerne i dag står mindre tæt og i en optimeret placering i forhold til tidligere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141