23948sdkhjf

Det sker: Oplevelser giver bedre bundlinje

Gå-hjem-møde for sjællandske virksomheder om at skabe vækst med oplevelser.
Torsdag den 28. april 2011 i Vækstfabrikken, Holbæk. Væksthus Sjælland, Connect Denmark og CKO står bag.

Flere undersøgelser – danske såvel som internationale – har peget på, at det kan være lønsomt og vækstskabende at udvikle forretningen gennem samarbejder med kreative aktører, også kendt som ”oplevelsesbaseret forretningsudvikling”. Det kan være skuespillere, der står for ledelsesudvikling, computerspilsdesignere, der producerer spil eller lignende til virksomhedens hjemmeside eller indretningsarkitekter, der skaber bedre mødefaciliteter.

- At arbejde med oplevelser handler ikke om varm luft eller skåltaler om, at kunder og medarbejdere er i centrum. Oplevelsesbaseret forretningsudvikling er hård business, der afspejler sig på bundlinjen. Den danske industri, det danske erhvervsliv og dermed den danske velfærdsstat er som bekendt under voksende pres. Kreativitet kan blive det afgørende udviklings-parameter for innovationen og dermed den fremtidige danske konkurrenceevne, fortæller konsulent Andreas Kromphardt Carlsen, CKO, der vil åbne deltagernes øjne for de mange muligheder, der faktisk findes for at skabe vækst gennem oplevelser i samarbejde med kreative aktører.

Ifølge Erhvervs- og Byggestyrelsen regner 74 % af danske virksomheder da også med, at de fremover vil bruge oplevelser til profilering og udvikling. En af disse er Frese A/S – et stål- og metalstøberi i Slagelse, der har høstet gode erfaringer med oplevelsesbaseret forretningsudvikling:

- Vi er altid parat til at afprøve ny muligheder, og da muligheden for at deltage i dette udviklingsprojekt, hvor kunstneriske procesforståelser kombineres med en industriel forretningstankegang, så var vi klar. Den tunge industri har ofte en teknisk indfaldsvinkel til markedsføring, derfor er samarbejdet med kreative aktører en oplagt mulighed for at skabe en anden oplevelse af os som partner og underleverandør. Projektet giver den gode ide mulighed for at udfolde sig, til gavn for vores relationer med kunder og partnere, og naturligvis for at kvalificere vores salgsproces med forbedret indtjening til følge. Vi har fået øjnene op for, at der er god mening i at arbejde med oplevelsesbaseret forretningsudvikling, fortæller administrerende direktør Jesper Hansen, Frese A/S.

Som direkte konsekvens af en stigende konkurrence på det globale marked tog Frese A/S udfordringen op, og indgik i 2009 et projektsamarbejde, støttet af CKO’s Vækstpulje, med Scenekunstens Udviklingscenter (Odsherreds Teater) og reklamebureauet Andersson & Jantzen. Sammen vil den utraditionelle alliance udvikle traditionelle industrivirksomheders (som Frese A/S) kommunikation – herunder identitet og markedsadfærd – gennem en oplevelsesbaseret markedstilgang.

Program for den 28. april 2010
13.45: Ankomst og registrering

14.00: Velkomst v/ Connect Denmark, Mirja Bang Hansen

14.15: Vækst gennem oplevelser, Konkrete eksempler på, hvordan virksomheder skaber vækst ved hjælp af oplevelse, differentiering og forretningsudvikling v/ Mads Váczy Kragh, Direktør, Væksthus Sjælland

14.45: Kan oplevelsesbaseret forretningsudvikling løse dine udfordringer?, CKO giver et indblik i oplevelsesbaseret forretningsudvikling. Få svar på, hvorfor er det vigtigt at arbejde med oplevelser, og hvordan gør man det? Du får også mulighed for at høre mere om CKO’s vejledningstilbud og vækstpuljen, hvor virksomheder kan søge støtte til projekter, der sigter mod at skabe vækst gennem samarbejde mellem kultur- og erhvervslivet v/ Andreas Kromphardt Carlsen, Konsulent, CKO

15.15: Pause og netværk, Mød nogle af rådgiverne, som kan hjælpe dig på vej mod oplevelsesbaseret forretningsudvikling

15.35 CASE: Oplevelser og innovation i en industrivirksomhed, Som direkte konsekvens af en stigende konkurrence på det globale marked, har Frese Metal- & Stålstøberi A/S taget udfordringen op, tænkt innovativt og indgået et projektsamarbejde med Scenekunstens Udviklingscenter og reklamebureauet Andersson & Jantzen. Projektet har til hensigt at udvikle traditionelle industrivirksomheders kommunikation – herunder identitet og markedsadfærd – gennem en oplevelses- og relationsbaseret markedstilgang. Hør Freses begrundelse for at deltage i projektet, hvad de har lært, og hvilke muligheder de ser for den fremtidige anvendelse af oplevelsesbaseret forretningsudvikling v/ Jesper Hansen, administrerende direktør, Frese A/S

16.00: Workshop: Fasthold inspiration og læring og skab konkrete ideer til din egen forretningsudvikling, Brugen af oplevelser kan udvikle din virksomhed, forbedre konkurrenceevnen og styrke bundlinjen. Men hvordan kan din virksomhed gribe det an? I denne workshop kan du arbejde videre med dagens eksempler på din egen virksomhed og jeres udfordringer. Deltagerne arbejder sammen om at tænke oplevelsesbaseret forretningsudvikling i egen virksomhed. Få hjælp til at komme i gang v/ Lene Bornemann, Stifter, direktør og proceskonsulent, Arts In Business.

16.45: Opsamling og afrunding, v/ Connect Denmark

16.50: Networking over et glas vin
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095