23948sdkhjf

Danske virksomheder vil producere letvægtfærger til verden

Et samarbejde mellem flere danske virksomheder vil producere miljøvenlige, standardiserede færger til Danmark – og resten af verden. Det åbner for et enormt eksportpotentiale for dansk teknologi, spår partneren Tuco Yacht Værft

Danske bilfærger er ikke en hyldevare. De bliver produceret enkeltvist til kommunen, der bestiller dem. Det betyder større omkostninger for Danmark, da der sjældent sejler to ens små bilfærger i de danske farvande, og det er heller ikke gratis at bygge færgelejer til individuelle færger.

Derfor er der i regeringens Det Blå Danmark-vækstplan føjet et punkt på dagsordenen, der hedder: En standardiseret færge som skal kunne operere i hele Danmark.

Det byder en sammenslutning af større danske virksomheder nu ind på under navnet Stellar. De vil give Danmark et comeback som værft-nation, der producerer og designer små letvægtsfærger til hele verden.

Ifølge Stellar-partnernes beregninger, lavet over Søfartsstyrelsen tal for beskæftigelsen i den maritime sektor, vil det skabe op til 7.000 nye arbejdspladser i Danmark.

- Der er en efterspørgsel fra udlandet efter brændstofbesparende færger, og det kan vi levere med dansk design og teknologi. Der ser vi et stort potentiale for at etablere et stærkt eksportmarked, siger Jonas Pedersen, administrerende direktør i Tuco Yacht Værft, der specialiserer sig i kulfiberkomponenter til den maritime sektor.

- Det anslås af rapporter fra Shippax, at der er brug for udskiftning af 211 færger i middelhavsregionen, mens Green Ferry Vision estimerer, at over 100 færger i Nordsøen skal udskiftes. Inden for de næste ti år vil de tal kun stige, så der er rig mulighed for at byde ind på markedet, siger han.

Eksporttal skal inddrage flere danske virksomheder
For den interesserede køber er Stellar-partnernes plan at oprette en portal, hvor man kan købe designplaner, specifikke komponenter, analyser og konsultation om færgedrift eller hele færgen færdigproduceret. Heriblandt vil man kunne vælge, om færgen skal være eldrevet eller drevet af brændstof. Formålet er at inddrage flere dele af Danmarks spidskompetencer og udbyde det internationalt på én platform.

- Vi har en stor konkurrencefordel i den danske miljø- og klimaeffektive teknologi. Eksempelvis kan vi ved brug af letvægtskomponenter af kulfiber i stedet for aluminium spare 50 pct. af brændstoffet i driften af hurtigfærger, som ellers har et højere brændstofforbrug end konventionelle færger, siger Jonas Pedersen.

Virksomhedernes ambitioner med den klimavenlige løsning, der tilmed mindsker offentlige omkostninger i færgedrift, vækker begejstring i Dansk Industri. Løsningerne er udviklet i samarbejde med DTU og Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), som blandt andet har hjulpet med at analysere letvægtsmaterialernes styrke og brandsikkerhed.

- Det her er et rigtig godt eksempel på det, vi er allerbedst til i Danmark, nemlig at kombinere uddannelse, forskning og håndværk. Men det viser også, at samarbejdet mellem erhvervsliv og vidensinstitutioner er noget, vi meget gerne vil have meget mere af. Det har potentialet til at puste liv i værftsindustrien igen på en god og miljøvenlig måde, siger Mette Fjord Sørensen, chef for forskning og videregående uddannelser DI.

Danmark er konkurrencedygtig på design og analyse
Prisen på produktion af stålskrog og basiskomponenter til færger er svære at konkurrere med udlandet om. Men de danske hightech- og designløsninger kan ikke erstattes. Og det er dét, Danmark skal konkurrere på, påpeger Jonas Pedersen.

- Danmark har en fordel i at producere hightech løsninger, som er meget efterspurgte. Og jo længere markederne er fra Danmark – eksempelvis Bangladesh eller Indonesien – jo mindre sandsynligt er det, at de hightech løsninger og design kan produceres lokalt. Derfor kan det godt være, at vi på nogle markeder kun vil sælge enkelte komponenter til vores færgedesign, men det giver stadig et eksportløft for Danmark, siger direktøren.

Partnerne i Stellar-projektet afventer midler fra Innovationsfonden, som forventes at afgive svar senest til november.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078