23948sdkhjf

Vil sælge dansk velfærdsteknologi i Tyskland

Med et nyt selskab i Tyskland går nordjyske Liftup efter uudnyttet eksportpotentiale

Selvom Tyskland er Danmarks største eksportmarked, går den største andel af dansk eksport til delstaterne nord for og i Hamburg-området. Væksten og købekraften er ellers stærk i de sydtyske delstater Baden-Württemberg og Bayern.

Det er netop baggrunden for, at Liftup har etableret selskabet Liftup GmbH med adresse i Leipzig – og dermed kan fokusere sine aktiviteter i Bayern, Frankfurt og Berlin.

Forventningerne til resultaterne af udvidelsen mod syd i Tyskland er høje hos Liftup, der laver hjælpemidler til ældre og mennesker med funktionsnedsættelser.

- Vi regner med, at vi kommer til at mangedoble vores omsætning på det tyske marked indenfor de næste fem år, siger Henrik Haugaard, der er salgschef i den nordjyske virksomhed, som eksporterer 80 procent af de produkter, de årligt producerer. I alt eksporterer virksomheden til 38 lande over det meste af verden.

Lokal tilstedeværelse og kulturkendskab et must
Selvom Liftup anslår, at der er et stort uudnyttet potentiale på det tyske marked, har virksomheden erkendt, at det tyske marked er anderledes end mange af de andre markeder, som virksomheden er tilstede på.

- Vi hører, at det traditionelt er svært for danske virksomheder at få ordentligt fodfæste på det tyske marked. I Tyskland er det en fordel at være til stede med en salgsperson – i særdeleshed hvis vedkommende selv er tysker, som i vores tilfælde, siger Henrik Haugaard med henvisning til area sales manager for Tyskland, Stephan Engelmann, som udover at være erfaren medarbejder hos Liftup i Støvring, hvor virksomheden har adresse, også er tysk statsborger. Det er derfor naturligt, at det er ham, der skal stå i spidsen for salget i Liftup GmbH.

Stephan Engelmann fremhæver også vigtigheden af, at udenlandske virksomheder prioriterer at være til stede lokalt, hvis de vil slå deres navn fast hos tyskerne:

- Tyskland er et meget unikt marked. Tyskerne er umiddelbart tilbageholdende i forhold til nye ting, men samtidig er de også meget begejstrede. Man skal bevise, at man kan noget, når man introducerer nye produkter på det tyske marked. Sådan er det stort set på hele markedet, siger han, og fortsætter:

- Der er et kæmpe marked i Tyskland alene på grund af befolkningens størrelse, men det er en stor opgave at blive synlig og kendt. Vi har gjort en kæmpe indsats det seneste år for at promovere Liftups navn og produkter ved blandt andet at få kontakt med nye forhandlere og være tilstede på messer og udstillinger. På den måde har vi lært markedet bedre at kende. Nu intensiveres salgsfasen, og her hjælper det at være til stede i Tyskland med et selskab.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095