Nyt jubel-regnskab fra Lego
2010 var endnu et godt år for Lego. Koncernen erobrede atter markedsandele og er nu verdens fjerdestørste legetøjsproducent.
Omsætningen steg 37,3 % til 16,014 mia. kr. og årets resultat før skat steg til 4,889 mia. kr. mod 2,887 mia. kr. i 2009.
Fremgang i hele verden
- Resultatet er særdeles tilfredsstillende og skyldes blandt andet høj vækst i markeder som USA, Storbritannien, Rusland og Østeuropa, der alle er udpeget som vækstmarkeder for virksomheden, siger Jørgen Vig Knudstorp, administrerende direktør i Lego-koncernen.
På alle markeder har virksomheden vundet markedsandele, og selvom Europa er det område i verden, hvor forbrugerne gennemsnitligt ejer flest Lego-klodser, har væksten her eksempelvis været tocifret i de fleste lande.
For 2011 forudses en mindre stigning i det globale marked for traditionelt legetøj, og Lego forventer også salgsvækst i 2011 – dog ikke så høj en stigning som i 2010.
- Vi forventer, at væksten kommer både på hovedmarkederne i Nordamerika og Europa og fra mindre, men hastigt voksende nye markeder, som fx Kina. Både de klassiske produktlinjer og nye temaer som Lego Ninjago er kommet godt fra start i det nye år, siger Jørgen Vig Knudstorp.
[flash][width]500[/width][height]390[/height][address]http://legoexternal.23video.com/v.swf[/address][/flash] |