VEDLIGEHOLD: Herude på Sprogø på en solrig majdag kan man se, hvilket kæmpe bygningsværk Storebæltsforbindelsen er.
Til den ene side svinger lavbroen sig mod Fyn. Til den anden side rejser højbroen sig over den internationale sejlrute og ned mod Sjælland. Kilometer efter kilometer af beton og stål, som samtidig udgør en kæmpe vedligeholdelsesopgave.
Omkring 20 driftsledere arbejder hver dag med at inspicere forbindelsen og holde den ved lige. De fik sidste år hjælp af flere droner, og inden længe får driftslederne også selskab af robotter til det store vedligeholdelsesarbejde.
- Dronerne hjælper os med at finde fejl og skader på broen. Vi behøver ikke selv bevæge os ud på stederne, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør hos Sund & Bælt.
- Når vi får højtopløste billeder ind fra dronerne, kan vi sidde stille og roligt på kontoret analysere dem. Vi kan også få en drone til at geninspicere dem. Det er kort sagt hurtigere og mere effektivt at inspicere med en drone. Vi har også haft nogle robotter ude og køre på anlægget. Der ligger også en god business case for os, siger han.
Robotter kan eksempelvis inspicere højbroens 6,8 kilometer lange stålkasse indeni.
Lars Fuhr Pedersen fortalte om digitalisering og automatisering af vedligeholdelsen på et møde forleden arrangeret Dansk Automationsselskab.
Digital styring
Sund & Bælt har de sidste par år udviklet et digitalt asset management-system baseret på IBM’s Maximo-software, som styringsredskab for vedligeholdelsen. Grundtanken hos Sund & Bælt er, at man skal passe godt på Storebæltsbroen, så den kan holde. Måske også længere end de 100 år, som er udgangspunktet.
- Vi har selv måttet bygge systemet op, for der er ikke så mange erfaringer at trække på. Der er generelt mere fokus på at bygge broer end at vedligeholde dem, siger Mikkel Hemmingsen, adm. direktør for Sund & Bælt.
- Selv om vi kun har været i gang i ganske kort tid, så får vi allerede besøg af mange brokolleger fra hele verden, som gerne vil se, hvordan man kan gøre det, siger han.
Droner, robotter og digitalisering skal medvirke til at gøre vedligeholdelsen så effektiv som muligt.
- Vi har faktisk leveret en effektivisering af vedligeholdelsen. Vi kan levere den samme kvalitet billigere. Vi har fået et bedre kendskab til vores anlæg, fordi vi er begyndt at digitalisere mange af processerne, siger adm. direktør Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt.
Storebæltsbro overvåges digitalt
Sund & Bælt har sat vedligeholdelsen i system på Storebæltsbroen. Det sker ved digitalisering og brug af droner. Robotter bliver næste skridt