23948sdkhjf

Studerende får pris for køleløsning til grønnere fly

En studerende fra Ingeniørhøjskolen i Århus løber med pris for bedste innovative afgangsprojekt. Han har fundet en løsning, der kan spare på flyvemaskiners strømforbrug.
Martin Brødsgaard fra Ingeniørhøjskolen i Århus har i forbindelse med sit afgangsprojekt arbejdet med en ny metode, der kan være med til at gøre fly lidt grønnere. Han er netop blevet kåret som vinder af M-prisen, der hvert år uddeles af Maskinteknisk Selskab.

- Jeg er meget glad. Det er en fin anerkendelse af min indsats. Jeg har arbejdet hårdt for at opnå mine projektresultater. Fly er blandt de største miljøsyndere i transportsektoren, og jeg håber, at mit projekt i fremtiden kan gøre vores lufttransport lidt grønnere, siger Martin Brødsgaard.

Nedkøles via smalle ribber
Han har i en periode på et halvt år deltaget i et intensivt udviklingsarbejde for verdens største flyproducent, Airbus.

Resultatet er en ny løsning, der kan erstatte traditionelle gasturbiner i fly med brændselsceller, der laver elektricitet ved en kemisk reaktion mellem brint og ilt.

- Traditionelle fly bruger gasturbiner til at producere strøm til alle de elektriske systemer. Det nye system er mere miljøvenligt, men kræver meget stor køling. Jeg har arbejdet på et nyt kølekoncept, hvor flyet nedkøles via smalle ribber monteret langs dets sider, siger Martin Brødsgaard.

Avanceret simulering
Ribberne sikrer køling under flyveturen, men det kræver uhyre præcise beregninger at placere dem korrekt. Til formålet har Martin brugt en avanceret simuleringsmetode, der kan forudsige både luftmodstand og effekt.

- Det handler om at finde den optimale løsning og en passende afstand mellem ribberne. Hvis de sidder for tæt, bliver både køling og aerodynamik dårlig, forklarer han.

Med simuleringsberegningerne gør det i dag muligt at ramme en køleløsning med en optimal brændstofbesparelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084