Verdens største møllevinge er lavet af nyt hybridmateriale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

LM Wind Power har i samarbejde med DTU udviklet et nyt hybridmateriale, som gør det muligt at bygge verdens største møllevinger.

Da Danmark begyndte at eksportere vindmøller i 1980’erne, var vingerne cirka 7 meter lange. Forskere og virksomheder har siden da arbejdet ihærdigt på at gøre vingerne stadig længere, fordi store møller producerer mere strøm.

Læs også: MHI Vestas nu helt sikker på stor ordre

I dag ser man ofte 70 meter lange møllevinger, men der er en grænse. En grundregel siger nemlig, at hvis møllevinger bliver dobbelt så lange, producerer vindmøllen fire gange så meget strøm. Men vingerne bliver også otte gange så tunge.

I samarbejde med forskere fra DTU Vindenergi satte LM Wind Power, som er en af verdens førende vingeproducenter, sig for at løse dette skaleringsproblem. Og resultatet? At tre megavinger på hver 88,4 meter lige nu roterer og producerer strøm på en testmølle i Tyskland.

Markedet vil have store vinger
LM Wind Power, Aalborg Universitet og DTU begyndte samarbejdet om megavingerne i 2008 med finansiering fra Højteknologifonden (det nuværende Innovationsfonden). Det oprindelige mål med "Blade King", som projektet hed, var at gøre masseproduktion af vindmøller lettere, så man kunne mætte et marked, der var sultent efter vindteknologi. Men efter finanskrisens indtog faldt efterspørgslen på vindteknologi globalt, og man ændrede formålet med samarbejdet. I stedet for at producere mange vinger hurtigt ville man nu hellere fokusere på at udvikle få, men større vinger, som skulle være konkurrencedygtige på lang sigt.

- I dag efterspørger flere kunder større offshoremøller end tidligere. De producerer mere strøm end de mindre onshoremøller kan, og derfor vil de blive mere konkurrencedygtige på et marked, hvor elprisen hele tiden falder. Så vi tog den rigtige beslutning, siger senior project manager for LM Wind Power, Klavs Jespersen.

Siden årtusindskiftet er antallet af danske vindmøller på land faldet godt 10 procent fra 6.193 til 5.587, viser de nyeste tal fra Energistyrelsen. I samme periode er antallet af de større og kraftigere havvindmøller vokset fra 41 til 509. En stigning på over 1.000 procent.

- Vi har bragt os i en teknologisk førerposition inden for design af kæmpemøllevinger og forventer at tage en stor bid af fremtidens energimarked. Den prestige, der følger med denne titel, er også vigtig for vores omsætning, når kunder leder efter en leverandør af store vinger, siger Klavs Jespersen.

Læs også: Gigantordre til Siemens Gamesa

Meget tyder på, at kunderne netop kommer til at efterspørge større vinger, hvis de vil være konkurrencedygtige på elprisen. I 2017 producerede de 500 danske havvindmøller nemlig over halvdelen af den mængde strøm, som de 5.587 møller på land producerede.

Forskerne vil forstå vingen
Det ændrede fokus for "Blade King"-projektet betød, at forskerne måtte skifte fokus. Fra at udvikle et materiale, som var ideelt til masseproduktion i stålfibre og termoplast, skulle de nu udvikle et materiale til et nyt formål.

- Når man bygger større vinger, har man brug for mere stivhed. Så vi skulle udvikle et materiale, som var både stift nok til, at vingerne kunne holde til deres egen vægt, og let nok til, at vindmølletårnet kunne bære dem, siger seniorudviklingsingeniør Tom Løgstrup Andersen, DTU Vindenergi.

Løsningen var en blanding af kul- og glasfibre. Kulfibre har masser af stivhed og lav massefylde; derfor er de lette i vægt. Men de er samtidig meget dyre og ikke så stærke. Glasfibre derimod har en højere massefylde og er derfor tungere end kulfibre. Samtidig er de stærkere og har en markant lavere pris. Ved at blande kul- og glasfibre til en hybrid på en ganske specifik – og patenteret – måde lykkedes det forskerne at udvikle et nyt, innovativt og konkurrencedygtigt materiale.

- Det interessante er, at det normalt aldrig kan betale sig at bruge kulfiber, fordi det er for dyrt. Men fordi vores hybridmateriale er lettere end normalt, lægger det også mindre pres på hele vindmøllens konstruktion, og det sparer installations- og transportomkostninger, siger Tom Løgstrup Andersen.

Bliver de større?
LM Wind Power er tilfreds med resultatet af samarbejdet:

- Vi har med en vinge på 88,4 meter bevist, at vi igen er førende på den teknologiske platform. Og man kan sagtens forestille sig denne vinge på en anden model i fremtiden. Det er også muligt, at vi producerer vinger, som er endnu større, for nu har vi materialet til det. Endelig har vi benyttet det samme materiale til verdens længste onshorevinge på 69,3 meter, som i dag fremstilles i serieproduktion, siger Klavs Jespersen.

Tom Løgstrup Andersen ser også potentiale i at bruge det nye hybridmateriale til endnu større vinger end dem på 88,4 meter. Men han påpeger, at større vinger også giver flere udfordringer i forbindelse med transport, vægt og installation af vindmøllen. Noget, som LM Wind Power også kender til. Det tog nemlig ni måneder bare at planlægge transporten af den 88,4 meter lange vinge fra produktionen i Lunderskov uden for Kolding til testcenteret i Aalborg.

Artiklen er bragt i samarbejde med DTU Wind.



Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny ingeniøruddannelse skal dække vestjysk behov

Tonstunge stålordrer til brandvarm branche

Maskinfabrik er flyttet

Siemens Gamesa varsler jobfest

Boom i vindsektoren skal skabe jobs frem mod 2030.

Overskuddet skrumper hos kølergigant

Fynsk robotfirma flytter

Tredobling af staben har skabt behov for mere plads.

Nyhedsbrev

Vestas vinder serbisk ordre

MHA fordobler arealet

B&O vender minus til plus og løfter omsætningen

Indsats for at ændre forretningsmodel og styrke brand betyder, at B&O fik overskud i 2017/2018, mener topchef.

Brændeovns-producent bløder endnu

Jensen Denmark fyrer 69 ansatte

Alpha Offshore skal fikse hollandsk vindmøllepark

Skal stå for reparation og service af 36 Vestas-vindmøller

ECM Industries lander indisk millionordre

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

2

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Hver fjerde industrivirksomhed i Region Hovedstaden har ikke en eneste lærling.

Ventilationsvirksomhed lagt ned af ansøgninger

Kinesisk ordre til Vestas

Nyt fra bestyrelser og direktioner - del 2

Bladt henter ordre på 23 vindmøllefundamenter

Convatec henter tidligere Coloplast-chef

Danske topchefer frygter Trumps handelskrig

Millionstøtte til uddannelse af flere industriteknikere

Nyt fra bestyrelser og direktioner - del 1

Fra tre mænd i overalls til 100

Væksten fortsætter og en udvidelse af produktions-arealet kan blive nødvendigt

Virksomheder efterlyser kommende ingeniører og it-eksperter

Flere konkurser i første halvår af 2018

Blücher Metal udvider domicilet

Tidligere minister investerer i dansk vindteknologi

Trætte svejsninger skal undersøges

Kirkholm Maskiningeniører rokerer om i ledelsen

Det sker: Industri 4.0 – fra buzzword til bundlinje

Samson Agro fejrede udvidelse

MHI Vestas nu helt sikker på stor ordre

Det sker: Atlas Copco tager på Danmarks-turne

Reservedelsfabrikken - RDF investerer millioner i fremtiden

Gigantordre til Siemens Gamesa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Six Sigma Green Belt: 22. august 2018

Statistical Process Control (SPC)

Six Sigma Black Belt: 21 august 2018

Production Part Approval Process (PPAP)

En af de stærkeste på markedet indenfor komplekse statistikker!

Fra PVC (PVL) til halogenfri (NOVL)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Komfortkøling

Reparation af svejserobot

Measurement System Analysis (MSA)

Kran og Wirehejs

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

22.000 stykker aflagt Berendsen-tøj har fået nyt liv i Gambia

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

Køleanlæg på lager - levering inden for 2 dage!

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Nye plukkevogne til Newtec

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.259