23948sdkhjf

Stålvirksomheden lejede en salgschef

”Man skal gøre det, man er bedst til” - derfor lejede produktionsvirksomheden AC-Stål i Roskilde en sælger på timebasis for at få foden indenfor hos nye kunder.
- Vores salgsarbejde var nok lidt tilfældigt og absolut ikke systematisk. Ofte handlede det om, hvem der nu have hørt om os.

Roskildevirksomheden AC-Stål har i år fejret 50 års jubilæum. Produktionsvirksomheden, der blandt andet laver stålkonstruktioner, smedearbejde og rustfri arbejde i plade og profiler, er dygtige til det, de laver. Men indehaver Erik Plejdrup indrømmer også, at mens produktionen gik strålende, kneb det med det opsøgende salgsarbejde.

Markedet ændrede sig
Derfor kontaktede Erik Plejdrup en anden Roskilde-virksomhed, Optimax, som lever af at optimere og lægge strategiplaner for firmaer. Hos Optimax kan man desuden erhverve sig en salgschef - på lejebasis.

- Vi havde netop åbnet en ny pladeafdeling. Noget vi ikke var kendte for i forvejen. Kunderne kom ikke af sig selv, og da vi fik kontakt til Jørgen Lauritsen, indehaver af Optimax, så jeg en mulighed for et samarbejde, siger Erik Plejdrup.

Han stod i en situation, hvor AC-Stål vurderede, at de store opgaver efterhånden ville gå til det polske og asiatiske marked. Derfor skulle AC-Stål "rykke nedefter" og gå efter de mellemstore og mindre opgaver i stedet. Men når markedet rykkede sig så markant, betød det, at AC-Stål risikerede at komme i klemme - i et marked, der oven i købet var fyldt med konkurrenter i en begyndende svær tid.

Lejede sælger på timebasis
- Vi ville have fat i industrikunderne. Vores ansatte til salgsopgaven formåede dog ikke at komme ud med budskabet, så vi indledte et samarbejde med Optimax, siger Erik Plejdrup.

Han ansatte dermed ikke en sælger og udvidede heller ikke et eksisterende salgsteam med en salgschef. Han lejede blot en erfaren sælger på timebasis. Og Optimax' succes viste sig at være meget større end AC-Ståls.

- Man skal gøre det, man er bedst til. Hos Optimax er vi bedst til at sælge, og AC-Stål er bedst til at producere. Derfor er samarbejdet så nyttigt. Rigtig mange virksomheder får ikke gennemført et decideret salgsarbejde, fordi de netop ikke er handelsvirksomheder, men producerende virksomheder, siger Jørgen Lauritsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078