23948sdkhjf

Montageordre på 290 køretøjer til Hydrema

Overtager opgave med slutmontage på 290 af forsvarets nye pansrede mandskabsvogne fra konkursramte Falck Schmidt

Hydrema i Støvring har indgået en aftale med General Dynamics European Land Systems (GDELS) og deres schweiziske datterselskab Mowag om slutmontage af ordren på det danske forsvars nye pansrede mandskabsvogne Piranha 5. 

Aftalen er en femårig aftale på slutmontage af køretøjerne i Støvring og vil betyde forøget aktivitet hos Hydrema i årene fremover. Aftalens størrelse er på slutmontage af over 290 køretøjer, men det er endnu for tidligt at udtale sig om yderligere ansættelser. Opgaven er allerede planlagt og påbegyndes med første leverance til forsvaret i 2. kvartal 2018, skriver Hydrema i en pressemeddelelse. 

- Dette er det første skridt i et forhåbentligt længerevarende strategisk samarbejde mellem GDELS Mowag og Hydrema. Vi er selvfølgelig stolte over, at vi er blevet valgt og går til opgaven med kort varsel, så vi vil kunne levere til forsvaret uden forsinkelser. Med den tætte relation Hydrema allerede har med Forsvaret, giver det god mening at samarbejde med GDELS Moawg og udvide vores portefølje overfor FMI (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse), da vi allerede er leverandører af såvel service som materiel til Forsvaret, en rolle som vi også gerne varetager som strategisk partner for GDELS Mowag, siger Hydremas direktør, Jan Werner Jensen, som også er bestyrelsesformand i FAD. 

Det nordjyske firma har allerede en aftale med vedrørende dozerblade til netop Piranha 5. De første blev leveret i sommer til videre test. 

Opgave-forgænger gik konkurs
Forsvarsministeriet valgte i december 2015 at indkøbe 309 styk Piranha 5-mandskabsvogne til en samlet pris på 4,5 mia. kr. hos Mowag, der er en del af den amerikanske General Dynamics-koncern. 

Opgaven med slutmontage af de nye køretøjer landede i første omgang hos Falck Schmidt-koncernen. Forventningerne var store i firmaet, som forventede opgaven kunne understøtte flere hundrede arbejdspladser. Resultatet blev det modsatte, idet Falck Schmidt måtte dreje nøglen denne oktober

Kort efter konkursen delte firmaets direktør Jan Falck Schmidt, en artikel på sin facebook-side. Her mere end antyder han, at Mowags handlinger var skyld i Falck Schmidt Defence Systems’ konkurs. Mowag løb ganske enkelt fra en aftale med Falck Schmidt, lyder artiklens vurdering. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094