23948sdkhjf

Nu bliver rengøringen førerløs

Rengøring i fødevareindustrien bliver snart automatiseret med selvkørende rengøringsmaskiner

Mens robotstøvsugerne glider rundt på gulvene i mange private hjem, bliver stort set alle rengøringsmaskiner fortsat betjent manuelt i industrien.

Nilfisk, der producerer rengøringsmaskiner til industrien, lancerer i løbet af 2018 en selvkørende gulvvasker. Den er første produkt i en ny serie af automatiserede industrimaskiner, som Nilfisk har på vej under navnet Horizon, fortæller Søren Boy Holst, nordisk produktchef for Nilfisk.

- Vi kører field-tests af maskinen for tiden, og vi er klar til at køre maskinen ud på det danske marked i løbet af 2018. Man kan lade en operatør, der egentlig arbejder med en anden funktion, sætte maskinen i gang, og så kan den ellers passe sig selv. Lønomkostninger er i dag den største udgift til rengøring, og det kan ændre sig markant over de næste år, siger Søren Boy Holst.

Han præsenterede den nye gulvvasker fra Nilfisk på HI-messen i Herning i oktober.

Selvom gulvvaskeren er førerløs, kan virksomheden hele tiden følge med i, hvad der bliver rengjort hvor og hvordan.

- Alle bevægelser bliver tracket, ligesom maskinens dosering af kemikalier etc. Det giver en høj grad af sporbarhed og dokumentation, som i stigende grad bliver efterspurgt af slutkunderne, siger produktchefen.

Finder selv vej
Maskinen er udviklet i samarbejde med den amerikanske robotproducent Carnegie Robotics

- Vi kan følge hver enkelt maskine i realtid via skyen. Det kan bruges til et væld af funktioner, for eksempel ved tyveri, hvis en maskine bliver forlagt eller som dokumentation for, hvordan og hvornår der præcist er blevet gjort rent, siger Søren Boy Holst.

Systemet består af en række dropoff-sensorer, 3D-kameraer, infrarøde sensorer og LIDAR-teknologi (Light Detection & Ranging), som kendes fra mobile robotter.

Det gør gulvvaskeren i stand til at kortlægge et rum, den ikke kender, og herefter vælge den korteste rute. Gulvvaskerobotten kan også sættes i ‘lærings mode’, så man sætter maskinen til at ‘optage’ en rute, mens man styrer den manuelt, hvorefter den efterfølgende kan udføre jobbet på egen hånd.

- Der har været førerløse rengøringsmaskiner på markedet i en del år, men det er først nu at teknologien for alvor gør det til en investering, der både er økonomisk fornuftig og uden at maskinerne går i stå af sig selv, siger Søren Boy Holst.

Mange steder i industrien kører produktionen 24/7. Det gør det besværligt og omkostningstungt at få rengøring til ikke at begrænse produktionen. Løsningen kan være selvkørende rengøringsmaskiner, der kan arbejde parallelt med produktionen og betjenes af operatører der har andre opgaver.

- Den kan arbejde selv i mørke, så det ikke koster energi at have maskinen kørende om natten, siger Søren Boy Holst.

Maskinen kan også betjenes manuelt, hvis det er nødvendigt.

Strategisk robotsamarbejde
Udover samarbejdet med Carnagie Robotics, har Nilfisk også for nylig indgået et strategisk samarbejde med den danske robotudviklingsvirksomhed Blue Ocean Robotics. Ifølge Hans Henrik Lund, CEO for Nilfisk, er partnerskabet et yderligere skridt i retning af at imødekomme kundernes behov for præcis og pålidelig rengøring.

- Vi vurderer, at omkring 70 procent af omkostningerne til professionel rengøring går til arbejdskraft. Samtidig er rengøringsbranchen én af de industrier med højest medarbejderudskiftning. Vi oplever derfor et markant behov blandt vores kunder for at få indført selvkørende maskiner, der kan løse de standardiserede rengøringsopgaver, så personalet kan få frigjort ressourcer til andre opgaver.

Hans Henrik Lund understreger, at Nilfisk allerede er godt i gang med den teknologiske transformation:

- Vi har en klar strategi om at udvikle vores produktportefølje i partnerskab med højt specialiserede teknologivirksomheder, der er de bedste indenfor deres felt. Det har vi allerede gode erfaringer med, og vi ser frem til nu også at påbegynde samarbejdet med Blue Ocean Robotics, der komplementerer vores øvrige partnerskaber særdeles godt.

Fast partnermodel
Det sker blandt andet gennem en række integrerede teknologiplatforme (TP-X) og en fast partnerskabsmodel, (RoBi-X), hvor Blue Ocean Robotics tager sig af centrale dele af udvikling og teknologi, mens partnervirksomhederne har mere fokus på salg, service og produktion.

- Der er et rigtig godt match mellem de teknologier og kompetencer, Blue Ocean Robotics besidder, og den solide markedsposition, Nilfisk har. Det giver et optimalt afsæt for at skabe fremtidens robotter til rengøringsindustrien, der uden tvivl gradvist vil ændre karakter over en årrække. Den udvikling vil vi gerne bidrage til, siger Claus Risager, direktør i Blue Ocean Robotics.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109