23948sdkhjf

Digitalisering fører til øget konkurrence

Hvor digitaliseret er din virksomhed i forhold til konkurrenterne? I mange metal- og maskinindustrielle virksomheder er der bevidsthed om, at virksomheden er udsat for øget konkurrence som følge af digitalisering.

Afsætningsmulighederne er gode for de metal- og maskinindustrielle virksomheder. I mange virksomheder er der mere travlt, end der har været i mange år. Det betyder stort fokus på den daglige drift. På trods af travlhed er det essentielt konstant at udvikle virksomheden og ruste virksomheden til at være konkurrencedygtig i fremtiden. Her spiller ny teknologi og digitalisering en vigtig rolle.

Fire ud af ti er udsat for øget konkurrence
Allerede i dag oplever mange metal- og maskinindustrielle virksomheder, at digitalisering har indflydelse på konkurrencen. Fire ud af ti metal- og maskinindustrielle virksomheder er i høj grad eller i nogen grad udsat for øget konkurrence som følge af digitalisering. Det viser en undersøgelse foretaget af DI blandt 116 virksomhedsledere i branchen i sommeren 2017. Kun 16 procent af virksomhedslederne mener, at virksomheden slet ikke er udsat for øget konkurrence som følge af digitalisering. 

Yderligere konkurrence de kommende år
De fleste virksomheder er altså i dag bevidste om, at digitaliseringen påvirker konkurrencesituationen i større eller mindre grad. Samtidig er der forventning om, at digitalisering vil påvirke konkurrencen yderligere i de kommende år. Hver fjerde virksomhedsleder forventer, at virksomheden i høj grad vil være udsat for øget konkurrence som følge af digitalisering om fem år. Fire ud af ti svarer, at de i nogen grad forventer at være udsat for øget konkurrence om fem år. Kun en lille del af virksomhedslederne i DI’s undersøgelse forventer slet ikke, at digitalisering vil udsætte virksomheden for øget konkurrence.

Produktforbedringer og markedsføring i digital front
Når mange virksomheder oplever, at digitalisering har ført til øget konkurrence i branchen, betyder det også, at mange er godt i gang med at udnytte teknologiske og digitale muligheder. Særligt når det gælder produktforbedringer og markedsføring, har virksomhederne gjort muligheder til virkelighed.

Syv ud af ti metal- og maskinindustrielle virksomheder bruger i dag digitalisering og ny teknologi til at forbedre eksisterende produkter og services. Lige så mange bruger digitale kanaler til at markedsføre virksomhedens produkter og services. Der er betydeligt flere virksomheder, der i dag bruger digitale kanaler til markedsføring, end der er virksomheder, der bruger digitale kanaler til salg. Fire ud af ti virksomheder bruger digitale kanaler til at sælge produkter og services i dag. Det er derfor tænkeligt, at flere virksomheder i de kommende år vil tage skridtet fra blot at markedsføre produkter og services via digitale kanaler til også at digitalisere hele eller dele af salgsprocessen.

Tættere samarbejde, robotter og nye forretningsmodeller
Overalt i virksomheden findes der funktioner og områder, hvor de metal- og maskinindustrielle virksomheder har taget ny teknologi og digitalisering til sig.  For halvdelen af virksomhederne i branchen har brugen af teknologiske og digitale muligheder ført til et tættere samarbejde med en eller flere aktører i virksomhedens værdikæde. Fire ud af ti virksomheder har lanceret nye forretningsmodeller baseret på digitalisering og ny teknologi. Ligeledes svarer fire ud af ti virksomhedsledere, at de anvender robotter i virksomheden.

Mange virksomheder er altså godt i gang med at gøre brug af de teknologiske og digitale muligheder i vidt forskellige områder i virksomheden. Når mange virksomheder samtidig har klare forventninger om at blive udsat for yderligere konkurrence som følge af digitalisering i de kommende år, må det forventes, at flere virksomheder vil udnytte teknologiske og digitale muligheder i alle dele af virksomheden i de kommende år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079