23948sdkhjf

Fiberline på skinner

Stål er yt. Glasfiberkomposit skal bruges langs jernbanen ved Vejle.

I forbindelse med nye adgangsveje i form af trapper, platforme og en mindre bro i nærheden af Vejle Station valgte Banedanmark at benytte glasfiberkomposit i stedet for galvaniseret stål, som de ellers normalt anvender. De nye glasfiberløsninger skal give medarbejderne nem adgang til installationerne samt sikre arbejdsvilkår.

- Det er en kæmpe fordel for Banedanmark, at glasfiber ikke er elektrisk ledende og de derfor ikke behøver at jorde, når der er kørestrøm. I takt med at de benytter mere og mere kørestrøm, er der et kæmpe besparelsespotentiale med glasfiber, siger Lone Kaalund Døjbak, technical solution manager hos Fiberline i en pressemeddelelse.

Ved anlæggelse af stålløsninger mindre end fem meter fra kørestrøm kræver Banedanmark jording eller potentialudligning for at garantere person- og funktionssikkerheden.

Lone Kaalund Døjbak tilføjer, at der ved installationer af glasfiber også er minimal vedligeholdelse, selvom konstruktionen er udsat for både vind og vejr. Materialet er modstandsdygtigt, så den vedligeholdelse, der skal laves vil mest være kosmetisk, siger hun.

Nemt at bære rundt på
Adgangsvejene er grundet ofte svært fremkommelige placeringer både en omkostningstung og tidskrævende opgave, men med glasfiberens lave vægt kan både montagetiden og brugen af specialmaskiner reduceres væsentligt.

Den nye serviceplatform skal anlægges i forbindelse med en ændring af varmelegemerne langs sporskiftene i nærheden af Vejle og er den første af en række leverancer til Banedanmark. Ud over serviceplatformen leveres der også adgangsveje i form af trapper og mindre broer i glasfiber, så de ofte svært tilgængelige sikringshytter og teknikskabe i fremtiden nemt og sikkert kan betjenes. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078