23948sdkhjf

Klumme: Automatisering og digitalisering påvirker hele virksomheden

Automatisering og digitalisering er på dagsordenen i de metal- og maskinindustrielle virksomheder. Det gælder ikke kun i produktionen, men i alle dele af virksomheden.

Forventningerne til implementering af flere digitale løsninger de kommende år er høje i branchen.  

Sidste år blev der installeret 752 industrirobotter i Danmark. Det viser tal fra IFR. Det er ny rekord og en stigning på 20 procent i forhold til de 628 industrirobotter, der blev installeret i 2015. Udviklingen viser, at de danske industrivirksomheder har fokus på at udnytte potentialerne for at forbedre virksomhedens konkurrencekraft ved at gøre brug af automatisering og digitalisering.

Installering af nye industrirobotter er langt fra de eneste tiltag, som virksomhederne iværksætter. Automatisering og digitalisering påvirker ikke kun produktionen, men også alle de øvrige funktioner i virksomhederne. I de metal- og maskinindustrielle virksomheder har mange arbejdet med at implementere nye tiltag indenfor automatisering og digitalisering i forskellige dele af virksomheden de senere år. Det viser en undersøgelse foretaget af DI i sommeren 2017.

Flest digitale løsninger i administrationen
Administrationen er det område, hvor flest virksomheder har implementeret nye digitale løsninger i løbet af de seneste fem år. To ud af tre virksomhedsledere i undersøgelsen svarer, at virksomheden ”i høj grad” eller ”i nogen grad” har digitaliseret eller automatiseret funktioner, der før blev håndteret manuelt, i løbet af de seneste fem år.

Også inden for marketing har mange virksomheder sat nye tiltag i værk inden for automatisering og digitalisering. Halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen har ”i høj grad” eller ”i nogen grad” automatiseret og digitaliseret inden for marketing de seneste fem år.

Kerneaktiviteten har stor betydning
Også når det gælder virksomhedens kerneaktivitet har mange i branchen fokus på at udnytte de digitale muligheder. For mange metal- og maskinindustrielle virksomheder er kerneaktiviteten produktionen, men det kan eksempelvis også være levering af en serviceydelse. Kerneaktiviteten udgør som regel en stor del af virksomhedens samlede aktivitet. Det er derfor af stor betydning, at virksomhederne også formår at udnytte de digitale muligheder til at styrke kerneaktiviteten.  

Hver syvende virksomhedsleder tilkendegiver, at virksomheden ”i høj grad” har digitaliseret funktioner, der før blev håndteret manuelt inden for kerneaktiviteten de seneste fem år. Hver tredje svarer ”i nogen grad” til spørgsmålet. Kun hver syvende svarer, at virksomheden ”slet ikke” har digitaliseret eller automatiseret manuelle funktioner de seneste fem år.

Øget fokus på digitalisering af kerneaktivitet
En stor del af de metal- og maskinindustrielle virksomheder er altså godt i gang med at digitalisere og automatisere inden for deres kerneaktivitet. Mange forventer også, at digitalisering og automatisering af manuelle funktioner kommer til at fylde endnu mere i de kommende fem år, end det har gjort i de forgange fem år.

Således svarer hver fjerde virksomhedsleder i undersøgelsen, at de ”i høj grad” forventer at automatisere og digitalisere funktioner, der før blev håndteret manuelt, i løbet af de kommende fem år. Knap fire ud af ti svarer ”i nogen grad” til spørgsmålet. Kun en lille del af virksomhederne forventer slet ikke at automatisere eller digitalisere manuelle funktioner inden for kerneaktiviteten de kommende fem år.

Digitale løsninger vil fylde mere i hele virksomheden
Det er ikke kun inden for virksomhedernes kerneaktivitet, at branchens virksomheder forventer at gøre mere brug af de digitale muligheder i de kommende år. Det gælder inden for alle områder i virksomhederne. Selvom administration er det område, hvor flest virksomheder allerede er godt i gang med at digitalisere og automatisere manuelle processer, er det også det område, hvor flest virksomheder forventer at sætte ind fremadrettet. Tre ud af fire virksomheder forventer at digitalisere eller automatisere manuelle funktioner inden for administration de kommende fem år.

Digitalisering af salg og marketing vil også være i fokus i mange virksomheder. Syv ud af ti forventer at automatisere eller digitalisere manuelle funktioner inden for salg og marketing de kommende fem år.  

Vedligehold af bygninger og udstyr er det område i virksomheden, hvor færrest har arbejdet med at automatisere og digitalisere manuelle funktioner de seneste år. Det er samtidig det område, hvor færrest har forventninger om at gøre brug af de digitale muligheder i de kommende år. Det er dog stadig hver fjerde virksomhedsleder, der forventer, at funktioner indenfor vedligehold, der i dag bliver håndteret manuelt, vil blive automatiseret eller digitaliseret de kommende fem år.

Selvom de metal- og maskinindustrielle virksomheder har været godt i gang med at udnytte mulighederne i automatisering og digitalisering de senere år, er der ingen tegn på, at potentialet er udtømt. Tværtimod viser DI’s undersøgelse, at virksomhederne har høje forventninger til den fremtidige brug af digitalisering og automatisering. Det gælder ikke kun virksomhedens kerneaktivitet, men det gælder i alle dele af virksomheden.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157