Nu skal olie og vind dele skibe og udstyr
Reservedele til havvindmøller og boreplatforme går flere steder under kælenavnet "støvsamlere", fordi de alt for ofte får lov til at ligge på lagerhylderne, indtil certifikatet udløber, og de de ubrugte dele sendes til skrothandleren.
I Norge alene vurderes det, at der er for 30 mia. kr. reservedele på lager til offshoreindustrien.
Et nyt dansk-norsk samarbejde vil rydde op i overforbruget af reservedele og gøre det nemmere for offshore-virksomheder at dele og sælge komponenter på tværs af virksomheder og brancher.
Det fortalte Søren Hvorslev, administrerende direktør i CSK Group, der står bag den nye onlineplatform Geemit, på årsmødet i Offshoreenergy.dk.
Skrothandlernes gevinst
- Skrothandlerne i Stavanger har kronede dage, fordi reservedele ofte ligger så længe på lager, at deres certifikater udløber. Vi har udviklet en platform, hvor offshoreindustrien kan mødes og finde de reservedele, de har behov for. Det kan være i lukkede grupper internt hos en enkelt virksomhed eller på tværs af definerede virksomheder, siger Søren Hvorslev.
Platformen Geemit er ikke bare en Ebay for industrielle reservedele til offshore-branchen. Virksomheden bag leverer nemlig den tekniske rådgivning, men uden selv at stå for salget.
- Vi har for nyligt været med til at formidle salget af omkring 1.000 emner fra den nedlagte Hejre-felt. Vi fik eksempelvis sendt 300 ventiler videre til en kunde, der netop manglede den type ventiler, siger Søren Hvorslev.
Airbnb for skibe
Transport af mandskab til olieanlæg, vindmøller og kabler i Nordsøen er en dyr opgave, fordi alle hver for sig kæmper om at få adgang til de samme fartøjer.
- I dag er reparationstiden på kabler op mod 130 dage, og en vindmølle der står stille koster op mod 10.000 euro om dagen. Hvis alle parter, uanset om det er olie, gas, vind eller telekom, gik sammen, ville vi kunne pulje eksempelvis CTV’er (Crew Vessel Transport, red.), og så ville du have meget hurtigere adgang til fartøjer. Vi skal ikke lave en kopi af Airbnb og Uber, men blive inspireret af de deleøkonomiske tjenester, der findes til forbrugere, siger Henrik Hansen, direktør i CWind, der laver offshore-drift og -vedligehold.
Mere åben kommunikation
Henrik Hansen udpeger to områder, som skal forandres, hvis deleøkonomien skal bide sig fast.
- Der bliver brugt utroligt mange ressourcer offshore, fordi alt er specialprojekter. Du finder ikke to substations, der er ens. Hvis vi kan standardisere og modulere flere elementer, bliver det nemmere at dele på tværs af industrier. Derudover skal branchen være bedre til at åbne og skabe en gennemsigtig kommunikation, siger Henrik Hansen.
Han nævner Esbjerg Havn som en af de havne der er ved at udvikle sig til en europæisk offshore-hub.
- Vi kan dele kontor, lager og udstyr langt bedre, når offshorebranchen er samlet i bestemte havne, siger Henrik Hansen.