23948sdkhjf

Forsvaret kan ikke entydigt afvise brug af nordkoreanere

Trods adskillige tilsyn med byggeriet af inspektionsskibet ’Lauge Koch’ kan vi ikke sikre os i alle led, lyder det nu fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Mandag kom det frem, at den danske flådes nyeste inspektionsskib, 'Lauge Koch', er bygget delvist på et polsk skibsværft, der har brugt nordkoreanske arbejdere.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) undersøgt påstande om, at der blev brugt nordkoreansk arbejdskraft ved byggeriet af ’Lauge Koch’ på Crist Shipyard i Polen, som forsvarets underleverander Karstensens Skibsværft  indgik kontrakt med. Det skriver FMI på sin hjemmeside. 

- Hverken FMI's egne tilsyn med byggeriet eller egne efterfølgende undersøgelser har kunnet bekræfte påstandene. DR dokumentation har heller ikke – efter FMI's opfattelse - entydigt kunnet dokumentere, at der har været anvendt nordkoreanske arbejdere til byggeriet af ’Lauge Koch’, skriver FMI blandt andet. 

Kan ikke entydigt afvise brugen af nordkoreanere
I perioden hvor fartøjet var i Polen, har FMI gennemført 15 tilsyn uden at iagttage mistænkelige forhold. FMI hævder også i flere omgang at have afkrævet leverandøren redegørelser i forhold til påstandene. I alle tilfælde er påstandene blevet afvist af såvel leverandøren Karstensens Skibsværft som Crist Shipyard. Endvidere har Karstensens Skibsværft i hele byggeperioden haft eget personel på værftet i Polen, som har ført dagligt tilsyn med byggeriet – ifølge FMI også uden at iagttage mistænkelige forhold.

Men - skriver FMI også - på baggrund af den dokumentation, som Danmarks Radio har præsenteret FMI for, kan styrelsen ikke endegyldigt afvise, at en underleverandør til en underleverandør til en FMI-leverandør - kan have anvendt nordkoreansk arbejdskraft.

- Såfremt der har været anvendt nordkoreanske arbejdere i forbindelse med byggeriet af det danske fartøj, og at disse har arbejdet under kritisable forhold, finder FMI det uacceptabelt. Vi har sammen med industrien en fælles opgave med at sikre ordentlige forhold, men vi opererer i et komplekst og globaliseret marked, hvor det i praksis ikke kan lade sig gøre at sikre sig ud i alle led. Dette søger vi at imødegå ved løbende at tilpasse vores kontrakter - og ved at have et tæt og tillidsbaseret forhold til vores leverandører, udtaler direktøren for FMI, generalløjtnant Flemming Lentfer.

Der er alene blevet udført konstruktion af fartøjets skrog samt enkelte maskininstallationer på Crist Shipyard i Polen i perioden 2014 til 2015, inden fartøjet blev færdigbygget i Danmark. Ingen militære installationer blev udført i Polen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125