23948sdkhjf

Kirkholm Maskiningeniører er med til at udvikle dansk racerbil

Agile Automotive har udviklet racerbilen SCX, der er bygget i kulfiber. Kirkholm Maskiningeniører har valideret designet med CFD-beregninger af aerodynamikken omkring bilen.

Navnet ”Agile”, der betyder ”adræt”, er ikke tilfældigt. Det er netop tanken, at Agile Automotives biler er atletiske, lette og hurtige.

Den nye danske bilproducent har udviklet raceren SCX og den mere civiliserede roadster SC 122. Mens SC 122 endnu ikke er produceret, er SCX-raceren blevet til virkelighed. 

Dansk design og kulfiber
Det er CEO Bo Ørbjerg og CTO Tim Hansen, der har skabt Agile Automotive. Tim Hansen, der også er administrerende direktør i virksomheden House of Composites, har stor knowhow om kulfiber og har erfaring med at producere komponenter til blandt andet Formel 1- og Le Mans-biler.

- Grundtanken har hele tiden været at udvikle en dansk designet sportsvogn. Det unikke er desuden, at vores to modeller er bygget i kulfiber, som er et superlet og stærkt materiale. SCX-raceren vejer kun 600 kg, mens den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på bare 4 sekunder, lyder det fra Tim Hansen.

Agile SCX er udviklet med inspiration fra Lotus Elise, som har gode køreegenskaber.

- I stedet for at starte helt fra bunden har vi taget udgangspunkt i køregeometrien fra en bil, vi ved virker. Vi har på samme måde valgt at bruge flere standardkompenenter – for eksempel har SCX en Ford-motor, som bliver brugt i mange racerbiler, forklarer han.

På den sikre side med simuleringer
Kirkholm Maskiningeniører kan bryste sig af at spille en rolle i udviklingen af Agile-raceren. Det er en bekostelig affære at producere biler, og det er vigtigt, at alt fungerer optimalt. For at validere designet, tydeliggøre potentielle risici og øge bilens performance, har Kirkholm Maskiningeniører simuleret aerodynamikken på bilen. Det vil sige, at maskiningeniørerne har lavet CFD- eller computational fluid dynamics-analyser.

- Det er dyrt at producere prototyper – og det er særligt dyrt, når der er tale om kulfiber og biler, hvor der skal laves støbeforme. For at undgå det kan man med fordel bruge CFD-beregninger, forklarer Jacob Mac Rygaard, der har lavet simuleringerne på raceren, og fortsætter:

- Når simuleringsresultaterne analyseres, er det nemt og simpelt at få et helt præcist billede af for eksempel flow-strømninger og overfladetryk – i modsætning til prototypetest, der ofte kræver dyrt måleudstyr og er tidskrævende. Det er altså ideelt at bruge simuleringer, hvis man vil forbedre og optimere sit design. De simuleringer, vi har lavet på bilen, viser blandt andet, hvor vinden rammer køreren - og det stemmer godt overens med senere fysiske test, forklarer CFD-eksperten, der ser frem til, at der kommer flere opgaver fra Agile Automotive.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066