23948sdkhjf

Kunder stiller større krav til vindmølleproducenter

Finanskrisen har bragt kunderne i offensiven, og vindmølleproducenterne må acceptere stadig skrappere krav under forhandlingerne.
Det er i høj grad købers marked inden for vindmøllebranchen for øjeblikket, og det afspejles i de kontrakter, der underskrives. Ifølge aktiestrateg hos Formuepleje, Stephen Rammer, har vindmølleproducenterne i stigende grad måttet påtage sig nye forpligtelser, når de indgår kontrakter. Det skriver Børsen.

Et af de mest markante skridt er en nedsættelse af den forudbetaling for ordrer, som kunderne lægger. Tidligere har den været helt oppe på 80 % af kontraktsummen, men det vil kunderne ikke længere acceptere. Nu er forudbetalingen så lav som 20 %. Tendensen bekræftes af Vestas.

Højere oppe-tid og lavere priser
- Udarbejdelsen af kontrakterne tager i dag længere tid, og derfor siger kunderne, at vi ikke behøver penge til indkøb af stumper til produktionen endnu, og derfor trækker de betalingen, udtaler Vestas’ IR-chef, Peter. W. Kruse, til Børsen.

Men også på andre punkter kan vindmølleproducenterne mærke de nye tider. Først og fremmest har de fleste producenter mærket prisfald på helt op til 15 %, hvilket naturligt kan mærkes på omsætningen.

Kunderne stiller også øgede krav til vindmøllernes oppe-tid. Vestas har fx tidligere opereret med en oppe-tid på 95 %, men det er ikke længere tilstrækkeligt for alle kunder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157