100 meter til vejrs, temperaturskift fra -30 til +60 grader, salttåge, sne og sand – det er hverdagen for komponenter i vindmøllebranchen.
Højteknologifonden støtter et nyt samarbejdsprojekt mellem Svendborg Brakes, DTU og Kirkholm Maskiningeniører med 9 mio. kr. Projektet vil bidrage til, at Danmark sikrer sin førende position inden for udvikling og fremstilling af vindmøller og vindmøllekomponenter.
Visionen er at udvikle nye løsninger til krøjesystemer - det vil sige de mekaniske systemer, der får vindmøllen til automatisk at følge vindens skiftende retninger.
- Vi ønsker at udvikle "proven technology", som kan fremstilles industrielt og tilbydes alle producenter i vindmølleindustrien. Produkterne bliver et vigtigt supplement til vores bremsesystemer til denne industri, siger Jan Sørensen projektchef på Svendborg Brakes' nye udviklingsprojekt.
Svendborg Brakes, som indgår i LM Windpower gruppen, er i forvejen en betydende leverandør af bremsesystemer til vindmølleindustrien.
Test af løsninger en udfordring- En af de største udfordringer bliver at afprøve vore forskellige løsningsforslag under realistiske forhold. Vindbranchen er forståeligt nok noget tilbageholdende med at stille vindmøller i megawatt-størrelse til rådighed for alt for kreative nyskabelser, fortsætter Jan Sørensen.
Som en vigtig del af projektet skabes en test facilitet hos Svendborg Brakes i Vejstrup, tæt på Svendborg, hvor forholdene i en 3MW mølle kan genskabes.
To forskerstillinger på DTU vil som en del af projektet arbejde med det teoretiske grundlag for krøjesystemer.
- Vi glæder os over samarbejdet med vigtige spillere inden for den danske vindindustri, siger Peder Klit, ingeniørdocent på Institut for Mekanisk Teknologi, DTU.
- For os er samarbejde med DTU, såvel som de øvrige ingeniørskoler i Danmark, en vigtig del af vores vej frem, tilføjer Kjeld Bruno Pedersen, administrerende direktør for Kirkholm Maskiningeniører, og glæder sig samtidig over det tætte samarbejde med Svendborg Brakes.