23948sdkhjf

Kender du dine kunder?

Danske metalvirksomheder skal blive langt bedre til at inddrage deres brugere, hvis de vil positionere sig og ramme markedet rigtigt. For hvis man ikke spørger dem, som skal anvende og købe produktet, hvordan ved man så med sikkerhed, om det fungerer, som det skal?
Klumme af Merete Brunander, Design- og Innovationsdirektør, Dansk Design Center

Der er en grund til, at man ofte kalder dem brugere i stedet for kunder. For ja, de skal købe produktet, men vigtigst af alt skal de bruge det, måske i flere timer dagligt, enten på arbejdspladsen eller i hjemmet.

Derfor er brugerne også de egentlige eksperter, når det gælder et produkts funktion og betjening. Producenten tror måske, han ved alt om produktet, og hvordan det virker – men den, der ved mest om produktet, er brugeren, der har haft det i hænderne i en hverdagssammenhæng og derved oplever, hvor brugervenligt produktet rent faktisk er. Derfor er brugerne også de egentlige eksperter, når det gælder et produkts funktion og betjening.

Deraf fænomenet brugerdreven innovation, som efterhånden har vokset sig rigtigt stort på det danske marked. Men ikke stort nok. Langt flere metalvirksomheder bør give sig i kast med at undersøge deres brugeres behov, hvis de vil positionere sig på et marked, hvor konkurrencen om kundernes gunst kun bliver hårdere.

Få hjælp fra designerne
Masser af danske designvirksomheder har specialiseret sig i, hvordan man bedst og mest effektivt laver undersøgelser af brugernes behov i forhold til et bestemt produkt. I en tidligere klumme fortalte jeg historien om smedevirksomheden J. Hvidtved Larsen, som med brugerinddragelse og samarbejde med designere fik udviklet en langt mere brugervenlig og produktionsvenlig slamsuger, og som i dag har et meget stærkt brand, både nationalt og internationalt.

Et andet eksempel – som i øvrigt vil blive vist i Dansk Design Centers nye hovedudstilling, ”10+ Design Forecast” fra den 29. april – er Inelco, som godt nok er en elektronikvirksomhed, men som har opnået stor succes og vækst på bundlinjen ved at anvende brugerdreven innovation.

Det var på tide at spørge slutbrugerne
Inelco er producent af batteriopladere, og finanskrisen samt den stigende konkurrence fra asiatiske producenter fik dem til at udvikle en ny generation af produkter. Gennem omfattende brugerobservationer fik Inelco i samarbejde med designvirksomheden 3PART identificeret en lang række forbedringsmuligheder af batteriopladeren.

Resultatet er blevet en batterioplader med en nem betjeningsflade, indbyggede funktioner og et meget mere kompakt design. Batteriopladeren har efter introduktionen på markedet vundet to internationale designpriser samt øget virksomhedens omsætning og forbedret bundlinjen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078