23948sdkhjf

Overskud giver plads til opkøb hos Hempel

Selvom den globale økonomiske afmatning medførte et fald på 10 % i omsætningen, kom malingproducenten ud af 2009 med et positivt resultat.
I alt hentede Hempel en omsætning på 826 mio. euro i 2009 mod 916 mio. euro året før svarende til et fald på 10 %.

Til gengæld steg indtjeningen på driften med 3 % til 92 mio. euro. og nettooverskuddet steg med 23 % til 44 mio. euro.

Forberedelser til fremtiden
Det positive resultat medfører, at Hempel kan fortsætte med de investeringer, der var planlagt, før den økonomiske krise satte ind i 2008.

Disse omfatter blandt andet nye fabrikker i Polen og Kina og et større fokus på at brede aktiviteterne ud for at fremme Hempels fremtidige vækst. Administrerende direktør Pierre-Yves Jullien ser det positive resultat som bekræftelsen på, at Hempels strategi virker:

- Det beviser, at Hempel er i stand til at klare sig i vanskelige økonomiske situationer. Og det bekræfter, at de beslutninger, vi tog i 2009, var rigtige: Kunderne vælger i stigende grad professionelle og effektive leverandører, uanset den økonomiske virkelighed, man befinder sig i. Vi er klar over, at 2010 bliver et vanskeligt år i vores branche, men vi har gode forudsætninger for at vokse i de kommende år.

Industri-segment holder skansen
Marine-segmentet klarede sig godt i 2009. Trods stagnationen i Europa og USA stod Industri-segmentet fortsat for 45 % af Hempels salg i 2009.

Derimod gik Container-segmentet næsten i stå i 2009, da den globale efterspørgsel på containere faldt drastisk. Hele 7 % af faldet i Hempels omsætning kan føres tilbage til manglende salg af container-maling.

Segmentet husmaling overgik til gengæld alle forventninger i 2009, især Mellemøsten, og det nye forsknings- og udviklingscenter i Bahrain giver forhåbninger om en fortsat positiv udvikling. Endelig formåede Hempels Yacht-segment at fastholde sin markedsandel, trods et fald i det globale forbrug.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187