23948sdkhjf

Teknisk outsourcing sparer dig for 35 procent

Det er en rigtig god forretning for danske produktionsvirksomheder at udlicitere drift og vedligehold af tekniske faciliteter. Det er erfaringen hos servicevirksomheden YIT, der har specialiseret sig i såkaldt teknisk outsourcing.
YIT har specialiseret sig inden for teknisk service inden for industrien. Senest har servicevirksomheden indgået en aftale med Logstor, der med stor tilfredshed kan se et stort fald på sine driftsudgifter.

- Vores erfaringer viser, at virksomheder kan spare op til 35 procent med en aftale om teknisk outsourcing. Aftalemodellen er stadig relativ ny i Danmark, og det er min klare opfattelse, at der for mange danske virksomheder ligger et stort uudnyttet potentiale, siger afdelingschef ved YIT i Fredericia Michael Kirkegaard.

Teknisk outsourcing er stadig relativt nyt i Danmark. YIT vurderer, at aftalemodellen rummer et stort uudnyttet potentiale for mange danske virksomheder. Teknisk outsourcing betyder, at en virksomhed overdrager vedligehold af produktionsanlæg og tekniske installationer, vedligeholdelsespersonale og aftaler med underleverandører til en specialiseret servicepartner.

For produktionsvirksomheder betyder den tekniske outsourcing, at virksomheden kan koncentrere sig om sin kerneforretning, og alle erfaringer viser ifølge YIT, at det er en fordel, uanset om det gælder let produktion eller tunge industrivirksomheder.

Relevant for mange produktionsvirksomheder
Mange forbinder stadig teknisk outsourcing med store virksomheder og avanceret teknologi, men det er langt fra virkeligheden, forklarer Michael Kirkegaard.

- Det er ikke så vigtigt, om virksomheden er større eller mindre, eller om den bruger højteknologi i produktionen. Det vigtige er, om den bruger mange ressourcer på driften af maskiner og tekniske installationer i stedet for kerneydelsen, hvilket typisk er tilfældet i produktionsvirksomheder, siger han.

Besparelser fra første færd
Hos Logstor, som producerer rørsystemer til industri og fjernvarme, var det også en øget fokusering på effektivisering af virksomhedens drift, der førte til aftalen med YIT 1. juni 2006.

- Vi havde i flere år prøvet at tilpasse vedligeholdelsesafdelingen til nye og lean-inspirede arbejdsmetoder. Men afdelingen var ikke fleksibel nok, så vi vurderede, at der ville være meget at vinde ved at outsource til en ekstern partner, forklarer fabrikschef i Logstor Ejgild Larsen.

- Vi har med et slag skåret en betydelig del af driftsudgifterne, uden at det er gået ud over kvaliteten i produktionen. Samtidig har vi sparet en hel del administration, siger Ejgild Larsen om samarbejdet med YIT..

Professionel rådgivning hele vejen
For Logstor var udliciteringen af driften en større forandring. Udfordringen for de to samarbejdspartnere var derfor at sammensætte en aftale, der sikrede, at udliciteringen ikke gik ud over produktionen og samtidig ikke skabte uro og usikkerhed blandt medarbejderne.

Og for netop medarbejderne har den nye placering i YIT’s afdeling for teknisk outsourcing betydet flere udviklingsmuligheder, fordi de bliver del af en organisation med stort bagland og ekspertviden.

Kilde: Pressemeddelelse fra Kragelund Kommunikation

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062