CO
2ncept-10% tager udgangspunkt i en demonstrationsbil, der er baseret på en Porsche Cayenne med V8-motor. Schaeffler har i forløbet haft ansvar for udvikling, optimering og testning af diverse motor- og chassiskomponenter, hvor Porsche har haft ansvaret for bilens komplette system. Det er således lykkedes at reducere brændstofforbruget med ti procent i forhold til den seriefremstillede model, og dermed har man også opnået en væsentlig reduktion af CO2-udslippet.
Blandt flere ting har man optimeret ventilstyresystemet VarioCam Plus ved at udskifte de hydrauliske knastaksler med elektromekaniske knastaksler, hvormed man har opnået den største gevinst i forhold til reduktion af brændstofforbruget.
Derudover kan fremhæves, at Schaeffler ved at udskifte lejerne i for- og bagakseldifferentialet har opnået en markant mindre friktion. Her har man indbygget dobbeltradede vinkelkontaktkuglelejer, som erstatter de hidtil anvendte koniske rullelejer og derved opnået 35 procent mindre friktion i forakslen og 42 procent i bagakslen.
CO
ncept-10% bilen præsenteres på ATZ/MTZ-Kongressen i Esslingen, Tyskland, der afholdes d. 9. og 10. december, der har fokus på reduktion af friktionen i transmissioner.
