Den 19 kilometer lange forbindelse mellem Danmark og Tyskland skulle egentlig have stået klar til næste år i 2018. Men i dag er der endnu ikke taget et eneste spadestik, og byggeriet kan realistisk først gå i gang i 2020, og stå færdig i 2028.
I stedet har mange metal- og maskinvirksomheder nu rettet blikket mod vindmølleindustrien, hvor blandt andet MHI Vestas’ produktion af de store 80 meter lange vindmøllevinger kommer til at give ekstra arbejde hos flere underleverandører på Lolland-Falster.
I begyndelsen af marts annoncerede MHI Vestas, at de ville ansætte yderligere godt 200 nye medarbejdere på vingefabrikken i Nakskov, som blev åbnet i 2015 med 50 ansatte. I sommeren 2016 blev det annonceret, at der skulle tilføjes yderligere 140 stillinger. De kæmpe vinger er svære at transportere på landevejen, og derfor er Nakskov med sin havn et godt sted at producere.
Generelt er der også gang i ordrebøgerne hos maskinfabrikkerne i det sydøstlige hjørne af Danmark.
- Det går godt i området. På grund af de mange underleverandører har der traditionelt været en faseforskydning, så et opsving kommer altid lidt senere, og det oplever vi nu, siger Allan Schmidt, formand for DI Lolland/Falster og administrerende direktør i Schillers Maskinfabrik.
Når det går godt, så bliver det nemmere at tiltrække både medarbejdere og nye virksomheder.
- Jeg håber, at voksende produktion hos MHI Vestas kan være en døråbner for de mange underleverandører i metalindustrien på Lolland og Falster. Udover eventuelle konkrete ordrer, så er det rigtigt positivt, at området bliver omtalt positivt og i fremdrift. Det kan måske få andre til at overveje, om de vil åbne en afdeling og flytte produktion til området, siger Allan Schmidt.
Folk vil gerne til Nakskov
Og jern- og metalindustrien i det sydøstlige Danmark er gearet til at levere ind til store projekter.
- Vi har mange underleverandører i metalindustrien på Lolland og Falster, så jeg håber at vi kan komme tættere på vindmølleindustrien i takt med at mere produktion rykker til Nakskov, siger Allan Schmidt.
En af de underleverandører er East Metal, der leverer store stålkonstruktioner til blandt andet offshore-industrien. East Metal har 50 ansatte i Nakskov.
- Vestas smitter positivt af på hele området, det er der ingen tvivl om, siger East Metals marketingchef Erik Gammelgaard.
Selvom Lolland ligger i et yderområde, så oplever East Metal ikke de store problemer med rekruttering.
- Vi får faktisk mange uopfordrede ansøgninger fra svejsere og metalfolk, der gerne vil flytte til Nakskov, hvis de har et job, siger Erik Gammelgaard.
Vindeventyr fjerner tunnelsyn på Lolland
Mens Femern-forbindelsen udskydes, gør underleverandører på Lolland- Falster klar til at levere til vindindustrien