Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere.

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget, og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet. Det skriver Metal Supplys søstermedie Søfart.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 procent per transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne, og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er chief commercial officer i Odense Maritime Technology (OMT).

Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) ombord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning, udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart på blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

NKT tester bølgeenergi-kabler

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Tuco sætter fjernstyrede både i søen

Endnu en offshore-ordre til NKT

Kabelproducenten er valgt som foretrukken leverandør til havvindmølleprojektet Moray East.

MHI Vestas udvider i England

Nyhedsbrev

VMS Group udvider i Skagen

Brugte miljøskibe kan ende som millionregning

Tysk nybygningskontrakt til Faaborg Værft

Containerfragt sikrer smalt transportoverskud hos Mærsk

Bladt når milepæl

Tuco skal bygge nye både til forsvaret

Pønser på nyt værft på Ærø

MHI Vestas tæt på giga-ordre

Værftsglæde over havneudvidelse i Skagen

Nyt dansk-tysk offshore-samarbejde

Endnu en stor kabelordre til NKT

Kabelproducenten har fået ordren på kablet til to hollandske havmølleparker.

Minister: Havvind i USA bliver guldæg for Danmark

Søby tror stadig på havnemillioner

Tidligere Siemens-boss slutter sig til Dongs guldfugle

MHI Vestas går ind i USA

Dødens dal: Bølgeenergiudviklernes altoverskyggende udfordring

Nu skal bølgeenergien ind på lystavlen hos politikerne.

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

NKT skal reparere offshore-kabel i Skagerak

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kontrollerer du også skrabe-hastigheden, når der renses rør?

Køleanlæg til industri - Plug & Play

ISCAR nyheder til dybere og bredere aksialindstik og drejning

Krav til underleverandøren indenfor medicinsk udstyr

•-> Svingbukkemaskine Schröder SPB Evolution "Up and Down"

Gulvelementer til beskyttelse af større arealer

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 14/12

Prysmian krankabler med kort leveringstid fra Synflex A/S

Single-Use-membranventil med autoklaverbar, manuel aktuator

Nyt ansigt i kvalitetsafdelingen

Bestil den populære LINDLARSEN kalender 2018

GMV Roadshow

Autoplus indgår samarbejdsaftale med Digitalservicebog

Dansk Halbyggeri opfører ny logistik- og lagerbygning for FK Distribution

BSV løfteværktøj – når kvalitet og sikkerhed skal være i top

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

Bæredygtighed har høj prioritet hos CERTEX Danmark

Robotløsninger i høj kvalitet fra Rotec

Valsning og profilvalsning - Så er det Ollerup Maskinfabrik ved Slagelse

Service af alle kompressorer og alt i efterbehandling...

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Video præsentation af ARCA vægskab serie fra Fibox

Weforma støddæmpere hos Metal Work

Produkter fra Automa - Specialister i Automatdrejning mm.

Send til en kollega

0.255