Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere.

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget, og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet. Det skriver Metal Supplys søstermedie Søfart.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 procent per transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne, og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er chief commercial officer i Odense Maritime Technology (OMT).

Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) ombord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning, udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart på blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Milliardminus hos AP Møller-Mærsk

Karstensens Skibsværft vil bygge ny tørdok

Større skibe stiller krav om nye faciliteter hos det nordjyske værft.

Tuco Marine sender nyudviklet arbejdsbåd til Norge

Svensk koncern køber to danske virksomheder

MHI Vestas’ nye fabrik følger planen

Semco Maritime arbejder på tilladelse til ophugning i Esbjerg

Semco Maritime har søgt om tilladelse til at ophugge rester fra Tyra-feltet.

Nordjyder venter stadig på røgrensnings-boom

Tre værfter i fælles front

To skrog på vej til Søby Værft

Klynge skal styrke Hanstholm Havn på service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Rust Converter Fra WEICON

Ny Sales Manager til Mikkelsen Electronics A/S

Fra værktøjsproducent til digital virksomhed

Arbejder du med trykluft?

Kom til åbent hus – og se Danmarks nye racerbil

Snart 60 år som specialist i rotationstøbning

Nye og velkendte kræfter vender tilbage til Dansk Halbyggeri

Slibeteori i praksis!

Kvalitetssikring og dokumentation med ROB-EX Scheduler

Få kompetent miljørådgivning!

Bio-Circle - miljøvenlige, effektive afrensnings- og svejseprodukter

Nye fleksible ventilø-systemer forbedrer driftssikkerheden

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Hygiejnelås - Specielt designet til blandt andet fødevare- og offshore industrien.

SmartRunner-Matcher det perfekte match hver gang.

Hvor konkurrencedygtig skal din virksomhed være i fremtiden?

Bliv en del af eksport fremgangen til Sverige - Deltag på Elmia Subcontractor 2017

Tip 4: Paletter kan fordoble produktionen

Vi giver billetten til vandflyveren!

ATV-SEMAPP - 3 spændende nye temadage

Ny plasmaskærer fra Hypertherm XPR300

Spånpresse til det mindre behov

Facader Marel i Århus

Ny gerenation af strømforsyninger fra Siemens - smallere, bedre og nye type...

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Send til en kollega

0.235