23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mercedes får kinesiske aner

Daimler Chrysler ottedobler sine indkøb hos sine kinesiske underleverandører. Sådan meddeler koncernen, der i dag køber for 585 mio. kr. om året hos sine kinesiske underleverandører.

Daimler Chrysler ottedobler sine indkøb hos sine kinesiske underleverandører. Sådan meddeler koncernen, der i dag køber for 585 mio. kr. om året hos sine kinesiske underleverandører.

Antallet af biler, der bygges og sælges i Kina skal øges yderligere, da efterspørgslen i Kina på især luksusbiler i Mercedes-klassen er steget med 68 % i årets første kvartal.

Hos Daimler Chrysler bygger man i forvejen Mercedes’ E-klasse i Kina, og desuden producerer man SUV’ere (Sport Utility Vehicles) af mærket Jeep. Senere på året vil man også påbegynde en produktion af Chrysler 300C i Beijing.

- Når vi sammen med vore partnere øger produktionen af personbiler og varevogne i Kina, så vil mængden af dele og komponenter også komme til at stige tilsvarende, siger chefen for Daimler Chryslers aktiviteter i Nordøstasien Till Becker, til Dagbladet Børsen.

I modsætning til Daimler Chrysler er Volkswagens kinesiske salg imidlertid dalet, de kinesiske markedsandele faldt i starten af 2005 til 18 pct. VW havde ellers to tredjedele af det kinesiske bilmarked, da den tyske bilproducent begyndte at bygge biler i Kina i 1985.

Der er i de senere år opstået en øget konkurrence på det kinesiske marked, ikke mindst fordi der i forvejen findes 120 kinesiske bilproducenter.

De producerer tilsammen 8 mio. biler om året, og med den nylige kapacitetsudvidelse vil produktionen i fremtiden komme helt op på 10,2 mio. biler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14