23948sdkhjf

Aluminiumsfacade fra RMIG til Oslo Operahus

Oslos præmierede Operahus er nu færdiggjort med sin mere end ni kvadratkilometer aluminiumsbeklædning med et kompleks mønster af konkave og konvekse former produceret af RMIG og udviklet i samarbejde med to norske kunstnere.
Den bemærkelsesværdige 38.500 kvadratmeter bygning, placeret ved bredden af Oslo Fjord og vinder af kulturkategorien ved den første World Architecture Festival i 2008, er tegnet af det lokale, arkitektfirma Snøhetta. En afgørende faktor for, at Snøhetta vandt konkurrencen foran mere end 300 andre deltagere, var det avantgardistiske ydre indtryk af den vinkelformede bygning med den lave, langstrakte marmorrampe fra tagniveauet til vandkanten.

Et omdrejningspunkt i arkitektens vision for bygningen var at inddrage en række arbejder og indtryk fra skandinaviske kunstnere og skulptører for, at bygningens ydre og indre indtryk kunne genspejle Norges kulturarv. Som en del af denne tilgang skabte kunstnerne Astrid Løvaas og Kirsten Wagle et enestående design for bygningens overfladebeklædning med brug af en kompleks række konvekse knopper og koniske fordybninger, der skal gengive et særligt mønster inden for traditionel norsk væveteknik.

Indledningsvis henvendte kunstnerne sig til RMIG i Norge for at søge teknisk information vedrørende produktion af prægede aluminiumsplader, og RMIG involverede på deres side RMIG’s teknikere i Danmark i udviklingen af en produktionsløsning lige så nyskabende som mønsterets design. Det vigtigste krav, der skulle opfyldes, var at sikre, at mønsteret på de otte forskellige pladetyper kunne produceres nøjagtigt, hurtigt og med præcis gentagelse således, at det overordnede design kom til at fremstå rent, og projektet kunne udføres økonomisk.

For at opnå dette konstruerede RMIG et specielt værktøj med et alsidigt, fleksibelt perforeringssystem, som gjorde det muligt at producere et mønster med både op og nedpressede former i en enkelt arbejdsgang. Hver mønsterkonfiguration blev nu programmeret i RMIG’s egenudviklede 200 ton P40 presse, som fremstillede mønstrene i materiale fra coil af 3,0 mm tykt aluminium til plader, der efterfølgende blev tilpasset i størrelser og anodiseret som beskyttelse mod det ofte barske, norske klima.

Aluminium blev valgt først og fremmest på grund af dets æstetiske, holdbare og formbare egenskaber og muligheden for at fremstille meget flade plader, fri for spændinger.

Når man ser det færdige resultat, er den endelige effekt af det både ophøjede og nedfældede mønsterpræg et indtryk af en konstant skiftende overflade, afhængig af lysets indfaldsvinkel, styrke og farve. Henrik Salée, Group Operations Director i RMIG Danmark, forklarer:

- Vi påtager os mange projekter inden for den arkitektoniske sektor, da arkitekter til stadighed søger nye og praktisk mulige måder at udtrykke deres kreative bygningsløsninger på. Oslo Operahus har været et af de teknisk mest udfordrende og givende projekter til dato. At arbejde med kunstnerne fra projektets tidligste begyndelse betød ikke kun, at vi kunne være tro mod deres kunstneriske udtryk, men også at det, ved hjælp af avancerede produktionsteknikker og værktøj som vi udviklede specielt til operahuset, var muligt at forvandle det til en virkelighed, der vil være en del af det offentlige rum mange år fremover.

- Slutresultatet er fremragende, og de skræddersyede plader bidrager på fortrinlig måde sammen med de store flader med marmor og glas til bygningens enestående ydre. Naturligvis er vi begejstrede over at være involveret i et byggeri, der har modtaget så udbredt international anerkendelse, især da vort arbejde til stadighed er synligt for offentligheden, tilføjer han.

Kilde: RMIG - http://www.rmig.com

Læs mere om: RMIG
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078